-
23. 1. 2024 | Kultura
»Berlinale je prostor vključevanja in dialoga«
Vodji mednarodnega filmskega festivala v Berlinu sta v ponedeljek ob predstavitvi tekmovalnega programa letošnjega festivala poudarili, da je Berlinale "prostor vključevanja in dialoga". Njuna izjava se navezuje na poziv k bojkotu nemških kulturnih ustanov zaradi odnosa Nemčije do vojne v Gazi.
-
22. 1. 2024 | Kultura
Mini teater / »Obsojamo genocid države Izrael nad civilisti in etnično čiščenje Gaze«
V petindvajseth letih delovanja se je Mini teater, poleg gledaliških predstav, angažiral pri negovanju strpnosti in podpori ranljivim skupinam. Organiziramo festival Hiša strpnosti, na katerem prikazujemo filme, organiziamo razstave in predavanja. Soorganizator festivala strpnosti je Judovski kulturni center, v katerem se maloštevilna judovska skupnost v Sloveniji in v državah bivše Jugoslavije, ukvarja s temo Holokavsta ter sodeluje z drugimi etničnimi in kulturnimi organizacijami. Skupnost sama je pogosto bila tudi tarča napadov. Mini teater sodeluje z judovskimi in palestinskimi umetniki.
-
20. 1. 2024 | Kultura
V Cankarjevem domu v Ljubljani je na ogled film Spomin v režiji Michela Franca. Gre za ljubezensko zgodbo, ki je zaznamovana z zahrbtno boleznijo, zaradi katere so čustva v njej še toliko močnejša kot sicer.
-
V Londonu rojeni prvoligaš atlantske trap scene se s samostojnim albumom vrača po dolgem obdobju vesoljnih uspehov z gostujočimi verzi: megahit Sorround Sound, ki sta ga predlani posnela z J.I.D.-jem, še vedno vztraja blizu vrha Billboardove lestvice komadov, največkrat predvajanih na TikToku. Dolgometražec presenečenja pusti mešane občutke: produkcija, ki tokrat pogosto uporablja soulovske semple vintidž narave, je večidel vrhunska – seveda ponovno izstopajo beati, ki jih je podpisal Metro Boomin –, teksti in flowi so preveč repetitivni, da bi naša pozornost vztrajala vseh 15 dokaj monotonih skladb, vtisa pa še zdaleč ne popravijo medli prispevki gostujočih vokalistov, ki jih 21 Savage (kljub nekaj zares vprašljivim verzom) vse po vrsti odločno zasenči.
-
Prvenec avstralskega dua vas pelje v Bristol na začetku devetdesetih let, kjer sta se kalila Portishead in Massive Attack, v zadimljene chill out sobe na rejv partijih, kjer je folk iz telesa izganjal presežne substance, in na psihedelične DJ-sete pokojnega Weatheralla, ki so mu bili blizu tovrstni »omotični« zvoki. Gre za stiliziran, predhodnikom zvest hommage, musique noire za globoko noč, alternativni soundtrack za Lynchev Modri žamet oziroma »sanje o čudnih željah« in tipični »revival album«, ki pa ga odlikujeta fatalni ženski vokal in zaokrožena dramaturgija. Eterična, hrepenenja polna muzika, ki bo zrajcala fene Julee Cruise, skupine Beach House, Lane Del Rey in sorodnih nepoboljšljivih romantikov.
-
Surya Botofasina, Nate Mercereau, Carlos Niño: Subtle Movements
Trojka Botofasina-Mercereau-Niño je pozornost zbudila zaradi intenzivnih zaslug pri nastanku lanskega (blasfemično neraperskega) prvenca Andréja 3000. Občasna sodelovanja sedaj povezuje v zračni album nevsiljivo zibajočih valov nežno šepetajočega nabora zvokov. Prepoznavno kalifornijski štih ambientalne muzike spodobno razvlečenih posnetkov nas (tudi z redkimi hipijevskimi napevi!) že skoraj vljudno vabi k bosim sprehodom v naravi, v najbolj nasičenih delih pa gradi prepričljiva razpoloženja sanjave zamaknjenosti in – če kdaj zavijete v to smer – duhovnega sproščanja. Premiki, ki bi ob najmanjšem povečanju odmerka subtilnosti na trenutke že obstali na mestu.
-
V prvem letu koronske krize je mladi škofjeloški pevec in producent diskretno stopil na domačo sceno z izdajo Ulyssesa, ki se je gibal nekje na meji med »zapohanim popom in intimnim R & B-jem s tipično britansko melanholično naravo«. Obeti so bili veliki, single je pograbil Val 202, a si je Pipp raje vzel še nekaj let za dodelavo izraza, preden je v svet poslal prvo pravo ploščo. Kot predhodnik je tudi ta delno plod sodelovanja z multiinstrumentalistom Krištofom Pogačnikom, na njej pa gostujeta še Ian Pirc (saksofon/flavta) in Ajda Pogačnik (klaviature). Prvenec, ki z naslovom namiguje na notranji nered, negotovost, nestabilnost, nepredvidljivost, lahko v domačem prostoru, v smislu naslanjanja na progresivni pop, eksperimentalni R & B in ambient, primerjamo s prvo ploščo zasedbe YGT iz leta 2015. A zdi se, da je Entropy, verjetno po naključju, tudi nekakšen zapozneli slovenski mežik milenijski uspešnici Blonde (2016) ameriškega zvezdnika Franka Oceana.
-
Massimo Recalcati: Učna ura: zagovor pedagoškega erosa
Knjiga za tiste, ki učijo, in za one, ki bi se učili. Jasno, da je trdo branje, saj je utemeljena na lacanovskih konceptih, s katerimi se loteva fenomena učenja. Nekoč je dominirala Ojdipova šola, v kateri je avtoriteta producirala nekritično poslušnost, moderna Narcisova šola pa je prinesla iluzijo o neomejenem in brez truda dosegljivem znanju, v kateri je postal učitelj motnja proti podatkovnim računalniškim zbirkam. A kaj je pravzaprav učenje? Zgolj prenos znanja iz knjig in znanja predavateljev na učence? Tak sistem proizvaja le plagiate, njegov antipod je sokratska metoda, ki med učitelja in šolarja postavi zev, ta pa slednjega spodbudi, da poišče svoje znanje. Šele učiteljev zgled lahko podžiga željo po znanju, po rušenju predsodkov in odpiranju novih svetov. A te ni brez transferja in erosa, v katerem učitelj v otroku prebudi željo, ki učenca premakne, ga aktivira. In ne brez muke, travme, kjer namesto hedonizma in nediscipline prevlada strast po spoznanju.
-
Irene Solà: Pojem in gora pleše
Pojem in gora pleše katalonske pesnice in pisateljice Irene Solà (1990) je nenavadna, z glasovi prepredena, poetična in malo tudi iracionalna zbirka fragmentov, ki so spisani skozi različne glasove, od katerih so nekateri nenavadni in jim sprva težko določimo izvor. V množini spregovori dejavno in misleče v gromu, ki trešči v nož možaka, medtem ko ta rešuje zapleteno govedo, pa črne trobente s svojim kolektivnim in za individualno povsem ignorantskim glasom. Do besede pripusti tudi psice in gorsko verigo, Pireneje, ki se spominja svojega nastanka in iz večnostne perspektive zre na mizerijo spodaj, na smrti in tegobe zakotja.
-
Pes je knjiga. Pes je beseda in ni beseda. Pes je gledališče, komet, oksitocin, elektrika. Pes je vse živo. Pes je vse mrtvo. Pes je.
-
Tale pomorska družinska saga (skoraj Vojna zvezd na ribiški ladji), v kateri novoangleška ribiča, Ben Foster in Toby Wallace, sicer stravmatizirana polbrata, zaradi zadolženosti, mačističnih kapric, masivne odtujenosti in spleta nesrečnih kapitalističnih okoliščin sprejmeta pošiljko droge, izgleda tako, kot bi bila posneta pred tridesetimi leti (kot bi Vihar vseh viharjev srečal L. A. zaupno), videti pa se jo splača le zaradi replike, ki jo izreče nergavi, upehani, melanholični, na smrt bolni, a še vedno dobro zasoljeni Tommy Lee Jones, morski Darth Vader: »Živiš, umreš, šteje pa to, kar je vmes.« (Amazon Prime Video & Paramount+)
-
Film Fingernails, v katerem takoj na začetku izvemo, da se srčne težave najprej pokažejo na nohtih, se dogaja v retro sedanjosti – ni laptopov in mobilnih telefonov, vidimo le vinilke, slišimo le stare pesmi, recimo Total Eclipse of the Heart ali Only You. Toda znanost je izdelala test, ki lahko pove, ali sta si moški in ženska usojena – ali sta torej perfect match. Učiteljica Anna (Jessie Buckley) in Ryan (Jeremy Allen White) sta si. Tako je pokazal test. Konec negotovosti. Konec ločitev. Juhej! Toda ko ju vidimo, hitro ugotovimo, da si nista povsem usojena – med njima ni ognja, malo si lažeta, ni poljubov, drug ob drugem se dolgočasita, pod tušem se skupaj le še tuširata, še celo gledanje televizije ju ne razvname več (on v skupnem izdelovanju lončene posode – citatu najerotičnejšega prizora iz Zuckerjevega Duha – ne vidi »smisla«). Kaj ju je ločilo, je na dlani: ker ju je znanost »usodno« povezala, mislita, da jima ni treba ničesar več narediti, ljubezen pa je delo – fantaziranje, ljubosumje, skakanje v neznano ipd. Ker sta si znanstveno »usojena«, se jima z ljubeznijo ni treba več ukvarjati. Lahko se prepustita rutini. Na ljubezen jima sploh ni treba več misliti. Ljubezen pa je natanko to – hrana za razmišljanje. Na srečo Anna izgubi službo v šoli in se zaposli prav na Ljubezenskem inštitutu (vodi ga Luke Wilson), potemtakem tam, kjer opravljajo – precej analogne, no, komično analogne – teste, ki povejo, ali se partnerja res ljubita in ali sta res perfect match, to pa storijo tako, da partnerjema z enega prsta potegnejo noht, kar je boleče, grozljivo, morbidno, grizlijevsko, a ljubezen je tortura, body horror.
-
Filmi, v katerih igra Jason Statham, izgledajo tako, kot da jih je režiral Jason Statham. Ja, izgledajo avtorsko – kot delo avtorja. Vedno ista – za lase privlečena – premisa, vedno isti – absurdni – poudarki, vedno iste – pompozne – obsesije, vedno iste – mačistične – replike, vedno ista nezgodba, vedno isti klišeji iz vzporednega sveta. Statham, itak tudi žanr zase, je vedno postmoralni, postpolitični in postlogični ubijalski stroj, ki komaj čaka na dober razlog za jezo, maščevanje in sarkazem. V Čebelarju igra Adama Claya, upokojeni poklicni morilec (kot bi padel iz Morilske elite), zdaj osamljenega čebelarja iz Massachusettsa, ki ima zlato sosedo (Phylicia Rashad), dobrodušno in dobrodelno učiteljico, za katero bi naredil vse – in hekerji, ultimativni bad guys, mu dajo priložnost, da zanjo res naredi vse.
-
Ko se začne Philibertov doku, ki je v Berlinu pobral glavno nagrado, zlatega medveda, vidimo in slišimo Françoisa, ki na barki Adamant, zasidrani v Seni, v centru Pariza, poje La Bombe humaine (Človeška bomba), hit francoskega benda Téléphone. In poje ga odločno in strastno, napeto in originalno, strmo in neustrašno, z zrnom in iskro – kot da ga je sam napisal. Kot da ga je napisal po svoji zgodbi. Kot da poje o svoji notranji bombi. La Bombe humaine postane nekaj osebnega, nujnega, bistvenega – detonacija opolnomočenja.
-
Orgiastična kostumirana socialistka
Lanthimosov film – radikalen original, posnet po romanu Alasdaira Graya – je zgodba o ženski, ki se neustrašno prebija skozi življenje v sprevrnjenem svetu, in moških, ki izgubljajo kontrolo nad njo. Saj bi jo ustavili, če bi vedeli, kako. Represija in toksičnost sta premlačni. In protagonistka, Bella Baxter (Emma Stone), je spočetka povsem nesvobodna, »nesrečno bitje«, suženjska in mehanična laboratorijska kreacija, »moderna Prometejka«, »pretty little retard«, frankensteinovski eksperiment dr. Godwina Baxterja, njenega »norega«, a grotesknega, deformiranega in spolno impotentnega Boga. Telo noseče viktorijanke, ki je naredila samomor, je kirurško »zlepil« z možgani njenega nerojenega otroka.
-
Premiera 20/01 ob 19. uri
-
TV komentar / Pomagajmo Rosviti Pesek
Želja izpostaviti, da so se sicer že malce oddaljeni Odmevi v četrtek, 11. januarja, začeli res obetavno. Rosvita Pesek je ob haaški razgrnitvi obtožb Južne Afrike na račun Izraela in njegovega genocidnega ravnanja v Gazi namreč gostila nekdanjega predsednika in svetovalca generalnega sekretarja Združenih narodov Danila Türka. Že prispevek bruseljskega dopisnika Igorja Juriča je bil natančen, citati dobro izbrani – in kdor je spremljal poročanje drugih evropskih javnih televizij, ki so malce motovilile, je bil lahko odkrito ponosen na TV Slovenija in oddajo Odmevi. Türk pa je bil naravnost izjemen – jasen, človeški, brez zadržkov. A tudi vprašanja Rosvite Pesek so bila dobra – novinarsko dobra, saj je spraševala o temeljnih pojmih tožbe zoper Izrael, s čimer je pomagala približati pravno materijo širši javnosti.
-
Kava je lahko smrtonosno orožje, in to brez kakšnih dodatkov. Gre za posebno znamko kofeta, ki že s svojim imenom Biohazard, biološka nevarnost, opozarja, da je nekaj čisto drugega kot poživilni zvarki, ki jih ljudje srebajo, da jim čas v službi hitreje mine. Razglašajo jo za najmočnejšo na svetu in naj bi bila štirikrat močnejša od običajne močne kave ter dvakrat močnejša od energijskih napitkov, pri čemer vsebuje kar 928 miligramov kofeina v skodelici in pol. Največja priporočljiva doza kofeina za odrasle naj bi bila sicer štiristo miligramov na dan, kolikor ga je na primer v ducatu pločevink kokakole. Tisoč miligramov že lahko povzroči zastrupitev, ta pa se lahko konča celo s smrtjo, je mogoče prebrati na spletu, kot tudi opozorilo, da je večja količina kofeina še posebej nevarna za posameznike z motnjo srčnega ritma. A proizvajalci kave Biohazard, ki je za zdaj na voljo le v ZDA, so se kljub resni nevarnosti odločili za nagovor v šaljivem tonu; na embalaži je kot opozorilo zapisano le, da lahko tako visoka vsebnost kofeina povzroči »prekomerno storilnost, celonočno bedenje in občasni občutek nepremagljivosti«.
-
-
Sari Valenci / Modna oblikovalka, ki ne pristaja na dolgočasna oblačila
Pastelno rumena, roza in modra, plastenje, kombinacija različnih karirastih vzorcev in celo motiv mačke in konja – s svojo najnovejšo modno kolekcijo je oktobra na Ljubljanskem tednu mode LJFW navdušila mlada modna oblikovalka Sara Valenci (1990), ki deluje pod modno znamko SARIVALENCI. Imaginativna in drzna kolekcija se poigrava s kontrastom med uniformiranostjo pisarniške mode ter bogastvom, rokokojsko prenasičenostjo in prekomernostjo po navdihu Marije Antoanete. Z nespornim talentom je oblikovalka nekaj mesecev prej prepričala tudi žirijo dogodka My Global Fashion Award – lani junija je namreč v Savudriji prejela nagrado za vzhajajočo zvezdo modnega oblikovanja. V zadnjem času redno oblikuje tudi modne oprave za pevko Senidah, za katero pravi, da je »prava kameleonka in ji nič, kar ji oblečem, ni preveč čudno«, kar izredno ceni.
-
19. 1. 2024 | Kultura
REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih
Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.
-
17. 1. 2024 | Kultura
V 95. letu starosti je umrl legendarni slovenski dramski, filmski in televizijski igralec Jurij Souček, poroča spletni portal MMC RTV Slovenija. Ustvaril je približno 150 gledaliških in skoraj 600 radijskih vlog. Nepozabne so njegove sinhronizacije risanih junakov, kot so Palček Smuk, Pipi in Melkijad ter še mnogi drugi.
-
16. 1. 2024 | Kultura
»V slovenski družbi novici o nagradi rad sledi ampak«
"Že naslovnica priloge se precej razlikuje od prve strani časopisa, spletne objave tudi. Humor ni vedno ustrezno orodje, vizualno kričanje tudi ne. Poglavitno je dobro poznavanje teme ter izkoriščanje glavne primerjalne prednosti vizualnega jezika, to je hitrost."
-
16. 1. 2024 | Kultura
Zapostavljeni filmi, ki jih morate videti
Petintrideseti Tržaški filmski festival (TSFF), ki ga vodi Nicoletta Romeo, bo potekal od 19. do 27. januarja in se bo odvijal v treh dvoranah: Politeama Rossetti, gledališču Miela in kinu Ambasciatori. TSFF ostaja osrednji dogodek v Italiji, posvečen filmom iz srednje in vzhodne Evrope. Festival odlikujejejo filmi, ki so italijanski javnosti pogosto malo znani ali zapostavljeni.
-
16. 1. 2024 | Kultura
Na mednarodnem filmskem festivalu v Berlinu, ki bo potekal od 15. do 25. februarja, so letos v program uvrstili enega najdaljših filmov vseh časov. Dokumentarec grškega režiserja Dimitrisa Athiridisa z naslovom exergue - on documenta 14, ki traja kar 840 minut, bodo prikazali v programu Berlinale Special.
-
16. 1. 2024 | Kultura
»Vse bi vzel, pa ničesar ne dal«
Na velikem odru SNG Drama Ljubljana bo nocoj ob 20. uri premiera Molierove igre Skopuh, ki jo je režiral Slobodan Unkovski. Skopuha je opisal kot elegično nerodno baletno komedijo s petjem, o ljubezni, siromaštvu in zlasti samoljubju, ki razžira smisel obstoja in zmanjšuje ugled uveljavljenim vrednotam človekovega bivanja.
-
16. 1. 2024 | Kultura
TV nagrade emmy / Znani letošnji dobitniki
Na ponedeljkovi podelitvi televizijskih nagrad emmy v Los Angelesu je serija Nasledstvo že tretje leto zapored slavila v kategoriji dram, emmyja za najboljšo komično serijo pa je dobila serija o restavraciji v Chicagu The Bear. Obe seriji sta dobili po šest emmyjev.
-
15. 1. 2024 | Kultura
»Od plesalcev zahtevajo stvari, ki niso v skladu z anatomsko zgradbo telesa«
"Pri baletu moraš že med študijem pridobiti znanja, da obvladaš svoje telo – in to na pravilen način. Tako kot nekateri eksperimentirajo v sodobni operi, počnejo tudi v baletu. In potem od plesalcev zahtevajo stvari, ki niso v skladu z anatomsko zgradbo telesa. Ali pa se pretirava z vajami recimo. "
-
13. 1. 2024 | Kultura
»Vsak evro, ki ga vložimo v slovenski film, poleg tega evra prinese še dodatnih 80 centov«
"Filmi v Sloveniji se delajo na enak način kot po celotni Evropi, se pravi vsi aplicirajo za sredstva na lokalnih filmskih fondih in potem najdejo partnerje v tujini, to so evropske koprodukcije. Slovenski film dobi sredstva v Sloveniji, dobi pa jih tudi v tujini in s tem obogati vložek države v film, ker na ta način prihaja kapital v Slovenijo. V zvezi društev slovenskih filmskih ustvarjalcev sta se naredili analiza in strategija za celoten avdiovizualni sektor do leta 2030. Pokazalo se je, da slovenski film ni samo umetnost, ampak tudi velika gospodarska priložnost."
-
13. 1. 2024 | Kultura
V Kinodvoru bo od 18. januarja na ogled film Nesrečna bitja v režiji Yorgosa Lanthimosa. Gre za zgodbo o fantastični preobrazbi mladenke, ki se osvobojena predsodkov svojega časa zavzema za žensko enakost in svobodo. Satirična različica Frankensteina za 21. stoletje je režiserju prinesla zlatega leva na festivalu v Benetkah.