-
Ob izidu enajstega albuma newyorškega veteranskega emsija se moramo (tudi zaradi nedavnih strelov v prazno) vprašati, ali ima ta v rokavu še kakšno svežo zamisel in ali ima sploh še kaj povedati.
-
Je svojo tezo o prirodi, ki pozdravi tudi duševne bolečine, preizkusila na sebi? Seveda, odpravila se je na tedensko vožnjo s kanujem po divjini, a odrešilnega preobrata ni bilo. Sindrom strtega srca zahteva celega človeka. In res – Florence in bol sta postali kot eno, vendar je pisateljica počela vse, da bi novo zvezo razdrla. S hirajočim bitjem, zdaj s komaj 47 kilogrami, se ji ni uspelo zares identificirati. Proučevati je začela statistične študije: tako neobetavne (ločitev je pomembnejši dejavnik za smrt kot kajenje) kot bolj spodbudne (samske ženske živijo dlje kot poročene), se odločila za terapijo EMDR, drugič poskušala s filozofijo, tretjič v objemu moških, vmes hodila na teste biomarkerjev, da bi izvedela, kaj se dogaja z njenimi geni (si pridobila dve avtoimunski bolezni), se potem pridružila skupinski terapiji za bivše spolne sužnje, spet drugič se prepustila zdravljenjem z ekstazijem, naslednjič ekopsihoterapiji, preizkušala na sebi koncepte trdoživosti, osuplosti in eudaimonične sreče, iskala ravnotežje med trpko osamljenostjo in možnostjo, da v njej odkriva občutek sebe, odkrila, da imajo v Veliki Britaniji celo ministrstvo za osamljene, si potem ogledala njegove delavnice in programe, obiskala Recovery Café, prišla celo do Muzeja propadlih razmerij v Zagrebu.
-
Katarina Marinčič: Ženska s srebrnim očesom
Katarina Marinčič (1968) je v prejšnjih proznih delih pokazala precejšnjo jezikovno izbrušenost, bolj kot zgodba so jo zanimali sofisticirani opisi in poglabljanje v notranjo dinamiko protagonistov, pač ustrezno njenemu siceršnjemu profesorskemu in prevajalskemu početju. Ženska s srebrnim očesom, sicer krajši roman z zapletom in zgodbenim obsegom novele, je ena redkih njenih proz, v katerih se ne vrača v preteklost, temveč srednjeletnega protagonista in rezonerja, pisatelja Emila, postavi v tukaj in zdaj, v zaostrene razmere čisto blizu njegovega resda urejenega, a precej neodločnega vsakdanjika.
-
Kaj pa tokrat zagreši umetna inteligenca? Tole: ustvari Margaux, pametno hišo, ki izpolni vse želje in ki se prelevi v vsevidno, vsevedno in vsepovsodno psihopatko. Hormonskim mladenkam in mladeničem (vsaj tri igralce ste videli v seriji Riverdale), ki jo najamejo, se začne dogajati to, kar se v Petkih trinajstega dogaja hormonskim mladenkam in mladeničem, ki najamejo kočo ob Kristalnem jezeru. Ja, umetna inteligenca nadomešča Jasona Voorheesa. In ja, nepremičnina sklene, da se bo znebila najemnikov – da jih bo torej odrla. Nič ni distopičnejšega od popolnega udobja. Nič ni srhljivejšega od izpolnitve želja. In nič ni bolj morilskega od aplikacij, socialnih omrežij in razmetavanja z osebnimi podatki – ko jih umetna inteligenca prebere, ti lahko pripravi personalizirano smrt. (Netflix)
-
Ko je nogometna reprezentanca Ameriške Samoe leta 2001 kvalifikacijsko tekmo z Avstralijo izgubila z rezultatom enaintrideset proti nič (najhujši poraz v zgodovini kvalifikacij), so se ji vsi posmehovali. Povsod so vrteli gole s te tekme. Nacija je šla skozi več kot le pet faz žalovanja.
-
Nacisti so bili obsedeni z redom. Narvel Roth (Joel Edgerton), vrtnar na posestvu gospe Haverville (Sigourney Weaver), tudi njen občasni ljubimec, je tako obseden z redom, da izgleda kot nacist – vrtove obdeluje natančno, pedantno, ekspertno, pikolovsko, filigransko, čistunsko, z birokratskim hladom. Kar pa naj vas nikar ne zavede: Roth je bivši neonacist. Ko se sleče, vidimo, da je povsem potetoviran z nacistično ikonografijo. Videti je kot neonacistična forma viva – kot billboard za neonacistično stranko. Za Proud Boys. Toda Roth, ki verjame v prihodnost (»Vrtnarjenje je most do prihodnosti«), je reformiran in streznjen. Neonacizmu se je odpovedal in pristal v programu za zaščito prič. Vprašanje je le: zakaj je potem še vedno poslikan? Zakaj si ni »preoblekel« kože? To zanima tudi Mayo (Quintessa Swindell), rasno mešano pranečakinjo gospe Haverville, ki se zaplete z njim in ki hoče, da se znebi teh tatujev.
-
»Pohlep je dober,« je famozno oznanil Gordon Gekko (Michael Douglas), antagonist Stonovega Wall Streeta, ki se je dogajal na borzi, med posredniki in špekulanti. Your Lucky Day pohlep odpelje med male ljudi – v trgovino za vogalom, v kateri arogantni bogataš (Spencer Garrett) za božič kupi loterijsko srečko, ki zadene 156 milijonov dolarjev. Kako to, da imajo bogataši takšno srečo? Kako to, da bogatijo le še bogataši, ne pa mi, se sprašujejo vsi tisti, ki so v tistem trenutku tam – Sterling (Angus Cloud), noseča natakarica (Jessica Garza), njen fant (Elliot Knight), sicer vilonist (ki igra v metroju), in varnostnik (Charlie Magdaleno). A to se sprašujejo tudi lastnik trgovinice (Mousa Hussein Kraish) in policijski specialci, ki vletijo, ko »ljudstvo« vstane in ko začne pokati.
-
Le ponovitev ti uredi misli. In srce.
Ko se Hirayama (Yakusho Koji), priletni Japonec, zbudi, pospravi posteljo, si umije zobe, uredi brke, zalije rastline, pogleda proti nebu in se nasmehne, potem pa sede v kombi in krene na odisejado po Tokiu, na road trip, ki vključuje čiščenje monumentalnih javnih stranišč (to je njegov poklic) in poslušanje klasičnih štiklov (začenši s House of the Rising Sun via The Animals), ki prihajajo z njegovih kaset (Nina Simone, Lou Reed, The Rolling Stones, Otis Redding, Patti Smith, The Kinks ipd.). Med kosilom gre v park in fotografira – vedno isto igro svetlobe in senc, ki pronica skozi vejevje in listje. Zvečer se vrne domov, med svoje kupe kaset in knjig – ter začne brati knjigo, ki jo je kupil za drobiž. Potem zaspi. In sanja. Črno-belo. Naslednji dan vse to ponovi. In tako vsak dan. Spet in spet. Nenehno se mu ponavlja isti dan. Kot onemu vremenarju v Ramisovem Neskončnem dnevu.
-
Sedmega februarja 1983 je delavec mariborskega komunalnega podjetja Snaga Salim Zeherović ustrezni službi svojega podjetja oddal kratek in kljub jezikovni okornosti sporočilno jasen dopis: »S tole prošnjo želim da se vključim v Zvezo komunistov Jugoslavije. Kot mladinec 1975 ljeta učesvoval sem v pohodu stazama majevičkih partizana. v moji krajevni skupnosti sem vedno bil na strani delovne akcije. Na akciji Nić nas ne sme presenetiti 1980 lj v spodnji kungoti sem odneso tretje mesto i stim nagrajen s knjigo pohorski Bataljon polek kere sem dobil priznanje za aktivno učestovanje. Za sprejem se v naprej zahvaljujem.«
-
05/01—14/01
-
TV komentar / Pričevalci in Spomini
Treba se je spomniti, kako sta sploh nastali oddaji Pričevalci in Spomini – oddaji namreč še zdaleč nista enaki in izhodiščna namena avtorjev Jožeta Možine in Janeza Lombergarja ne bi mogla biti bolj različna. Oddaja Pričevalci je namreč čista politična in ideološka propaganda, je del lažiranja zgodovine, ki jo Jože Možina počne iz političnih razlogov. Gre celo pogosto ne samo za opravičevanje, ampak promocijo sodelovanja z nacizmom, za relativizacijo druge svetovne vojne, morije, za relativizacijo iztrebljanja Slovencev s strani nacizma – vse to zaradi ideoloških potreb Možinovega političnega vzornika Janeza Janše. A najhujša pri oddaji je zloraba ostarelih pričevalcev in njihovih otrok, ljudi, ki jih je vojna iz različnih razlogov zaznamovala, nemalokrat postavila na napačno stran. A teh ljudi, pričevalcev, ne gre obsojati. Grozljivo je, da so bile s to oddajo še enkrat zlorabljene njihove pretekle stiske, odločitve, odločitve njihovih prednikov, podložene z dejanskimi in zlaganimi krivicami ter politično in versko propagando, pri čemer pa se njim samim dozdeva, da so končno lahko povedali svojo zgodbo. Ti ljudje dejansko živijo v bolečini. Kako je lahko neki človek tako brez srca, da te ljudi spet zlorablja, je edino relevantno vprašanje pri tej oddaji.
-
Čas je relativen. To nam sporoča tudi stenska ura, pri kateri lahko od časovnih koordinat izvemo le to, kateri dan v tednu je. Znotraj vsakega dneva je na številčnici sicer še grafična oznaka, ki loči dopoldanski del dneva od popoldanskega. Dayclock, dnevna ura, kot se časomer imenuje, je »popolna ura za vsakogar, ki ima to srečo, da meri življenje v dnevih in ne urah«. Kot darilo bo na poslovilni službeni zabavi novopečenega upokojenca verjetno bolj razveselila od sprehajalne palice s humornim dodatkom, kot sta čutara ali kolesarski zvonec. Primerna je za pustolovce, ki se na jadrnici odpravljajo na pot okoli sveta, za počitniške hišice, pa tudi bolnike z demenco ali Alzheimerjem. Številčnica z enim samim kazalcem je v okvirju iz hrastovega, mahagonijevega, borovega lesa ali pa iz aluminija.
-
-
Konec novembra smo si na festivalu Animateka lahko ogledali njen animirani film Hobotnica banana mišmaš, srčno in duhovito zgodbo o prijateljstvu skozi preplet življenjskih poti Mile in Mare, duš dvojčic, ki bi ju zlahka zamenjali za sestri. Režiserka, scenaristka in animatorka filma Milanka Fabjančič (1981) je namreč navdih črpala iz bližine in topline odnosov s svojo sestro in najtesnejšimi prijateljicami. Sestrstvo in prijateljstvo sta zanjo nerazdružljiva pojma, pomembna temelja življenja.
-
5. 1. 2024 | Kultura
REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih
Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.
-
3. 1. 2024 | Kultura
Prvi Miki Mišek je zdaj javna last
Le 24 ur po tem, ko so se Disneyju iztekle avtorske pravice za kratko, črno-belo animacijo iz leta 1928 z naslovom Parnik Vili, ki je občinstvu prvič predstavila lik Mikija Miške, sta že napovedani novi neodvisni grozljivki s tem priljubljenim likom v glavni vlogi.
-
30. 12. 2023 | Kultura
»Z govorico telesa lahko poveš več kot s samo besedo«
"Kljub temu da kot plesalec in koreograf seveda verjamem, da z govorico telesa lahko poveš več kot s samo besedo in da je v tem moč naše umetnosti, to včasih ni dovolj. Metafora, ki jo lahko ustvarimo skozi ples, pomaga, vendar ni dovolj. Se pravi, da moram do literarnega dela in tudi do plesalcev pristopiti kot dramski režiser. In od plesalcev tudi pričakujem odnos do literarne vsebine, kakršnega imajo po navadi igralci."
-
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura
Na Inštitutu za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU vsako leto izberejo besedo (ali besedno zvezo), ki je najbolj zaznamovala iztekajoče se leto. Leta 2022 je bila to beseda gasilec, saj se je tega leta po Krasu razširil uničujoč požar, največji v zgodovini države. Leto prej je bila Slovenija še v primežu zaščitnih ukrepov zoper covid-19, beseda leta je postala PCT (gre za kratico, ki je označevala, da je nekdo bolezen covid-19 bodisi prebolel, bil proti njej cepljen ali pa je bil pri testiranju za prisotnost virusa negativen). Katera beseda pa je najbolj zaznamovala leto 2023?
-
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura
Leto, ko je Evropo zajela jokermanija
Na odru peterica mladih moških, bleščice, resice, čipke, pirotehnika, pod njim popolnoma očarana dvanajsttisočglava množica. Tako je bil videti septembrski koncert trenutno najbolj priljubljenega slovenskega benda Joker Out v ljubljanskih Stožicah. Pred približno toliko obiskovalci je zasedba maja nastopila tudi na Eurosongu v Liverpoolu, ki si ga je na televiziji ogledalo še dodatnih 162 milijonov gledalcev.
-
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura
billy woods & Kenny Segal: Maps
Tematski album o sizifovskem življenju na turneji. Skiciran, a precizno slikovit potopis lucidnih vinjet brez šodra. -
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura
Tadej Golob: Oj, Triglav, moj dom
Tarasu Birsi se tudi med planinarjenjem nastavljajo trupla in spet ga sodelavci in nadrejeni sumijo, da dela na svojo roko, celo mimo zakona, čeprav je tokrat presenetljivo inerten in spravljiv. -
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura
23. Kajenje povzroča kašelj, Quentin Dupieux
Če hočeš uničiti svet, ne potrebuješ kičastega Marvelovega kostuma -
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura
Izbor bizarnosti, ki smo se jim čudili v iztekajočem se letu
Virtualna okna
Zasloni namesto oken, na njih pa 24-urni posnetki osupljivih lokacij. Iznajdba, zaradi katere bodo lastniki nepremičnin lahko še dražje oddajali čumnate brez razgleda in naravne svetlobe. -
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura | Plošča
Plošča poljskega kitarskega virtuoza, skladatelja in muzikologa zareže v živo, se dotakne dna duše in vas očisti kot najgloblja meditacija. Čeprav je danes težko govoriti o pravi duhovni glasbi, je Talàn letos nedvomno eden boljših približkov temu pojmu. V preseganju vsakršnega žanrskega formalizma, funkcionalnosti in tradicije se uvršča v sfero transcendentalne umetnosti, ki hrepeni po nečem neizrekljivem, nečem onstran znanega. Brezčasne kitarske meditacije Rogińskega tonalno povezujejo zahodne in vzhodne glasbene tradicije, nepresenetljivo, saj je album posvečen njegovi prevzetosti nad Črnim morjem, od koder naj bi bila njegova družina prišla v Evropo. Kot bi poslušali fiktivni bluz izpred daljnih stoletij
-
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura | Plošča
Trance je nazaj! Že nekaj let spremljamo vrnitev plesnega žanra in njegovo novo afirmacijo na klubski sceni, svojevrsten hommage temu pa je prvenec producenta, ki ga je pred desetletjem zaradi njegove zvočne drznosti rekrutiral tudi Kanye West. Evian Christ je kasneje občasno opravljal najemniško delo za razne raperje, za samostojni dolgometražec pa si je vzel čas. Revanchist je zvočno nasičen udarec nekje med zvočnim oblikovanjem in klubskimi ostalinami himničnih synthovskih tem, patosa ženskih vokalov, surovih ritmičnih udarcev in nenadnih dramatičnih sprememb. Le trenutek je dovolj, da se tiho ždenje pritlehnih melodij prelevi v kričeče bombardiranje nostalgičnih motivov.
-
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura | Plošča
Katalonska skladateljica in producentka je med oktobrskim nastopom v Pragi na festivalu Lunchmeat naredila vtis z osupljivo širokim glasovnim razponom, lasersko natančnim igranjem klavirja in prezenco pop šamanke v liniji Björk. Njen drugi album ohranja eksperimentalno noto prvenca in postreže s svojstveno vizijo neortodoksno ukrojenega avtorskega »popa«, ki hkrati mežika klasični avantgardi in folkovskim tradicijam. Njene elektronske skladbe, zgrajene okoli spreminjajoče se ritmike, nenavadnih melodičnih motivov in tehnično izpiljenih večglasij, ki na trenutke povzročajo kurjo polt, so akademsko kompleksne in večplastne, toda zaradi spevnosti dostopne tudi širšemu poslušalstvu, onstran ožjega kroga fenov progresivne elektronike.
-
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura | Plošča
Mitski: The Land Is Inhospitable and So Are We
Ameriška kantavtorica japonskih korenin Mitsuki Miyawaki, ena od protagonistk novega vala introspektivnih žalostink, ki so zadnja leta uzurpirale ameriško indie sceno, je slabo leto po zmagoslavju plošče Be the Cowboy (2018) napovedala umik z odrov. Slavo je videla kot prekletstvo, svojo vlogo v glasbeni industriji je prepoznala kot »produkt, namenjen kupovanju, prodaji in zauživanju«, fanatično naklonjenost zvestih fenov pa je doživljala kot toksično čaščenje, ki škoduje njeni samopodobi. A ker je hiperproduktivna glasbenica še naprej prekipevala od zamisli – ki so, kot glasno priča njena sedma plošča, pravzaprav postajale vse boljše in boljše –, je bila njena vrnitev na sceno le vprašanje časa.
-
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura | Knjiga
Robin Vose: Indeks prepovedanih knjig
Na njem so se znašli vsi, ki v zgodovini književnosti kaj pomenijo: od Erazma do Sartra. Na pogled enostavno početje – izdajanje seznamov, potem pa preganjanje bogoskrunskih avtorjev in bralcev. Toda kanadski profesor zgodovine v proučevanju tega fenomena odpre nesluteno brezno problemov. Indeks ni bil centraliziran: na pariški univerzi so imeli svojega, enako španski in portugalski inkvizitorji, beneški, parmski etc. Predvsem pa je bil za projekt potreben enormen intelektualni vložek. Komisije profesorjev so po dolgem in počez prebirale svetovno literaturo, kdaj prav pikolovsko – v Don Kihotu so odkrili en sam pregrešni stavek. Ker rimski cenzorji niso znali angleško, so Miltonove heretične misli tolerirali še stoletje po njegovi smrti, dokler jih niso naposled prepoznali v italijanskem prevodu. Konec 18. stoletja si jih je privoščil Mirabeau s knjigo o seksualni svobodi, na katere platnice je natisnil, da je izšla z dovoljenjem Vatikana. Četudi so Dekameron uvrstili med prepovedane, so bili primorani iskati rešitev glede na njegovo priljubljenost – na novo so ga izdali v prečiščeni izdaji. Resda so prepovedovali širjenje opolzkosti, a kot intelektualci niso mogli zanikati antike, pa so zanjo iznašli odvezo: Ovida, Katula in Homerja so navzlic obscenosti dovoljevali, ker so pisali v prefinjenem jeziku in slogu. Njihove prepovedi so sicer karierno onemogočile marsikaterega avtorja, a uvrstitev na indeks je pomenila najglasnejšo reklamo za prepovedane knjige. Zakon trga ter poplava tiskarn in piratskih izdaj sta sproti uničevala domet prepovedi.
-
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura | Knjiga
Susan Abulhawa: Jutra v Dženinu
Jutra v Dženinu palestinsko-ameriške pisateljice Susan Abulhawa (1979), ustanoviteljice organizacije za pravice Palestincev in njihovo resnico (tudi sama se je rodila beguncema iz arabsko-izraelske vojne), se začne in skoraj konča s prizorom, ki se potem ponavlja v različnih oblikah, z različnimi osebami in v daljšem časovnem obdobju, nekje od začetka štiridesetih let prejšnjega stoletja: vojak meri v civilista, v žensko, v civilista. Ženska s puškino cevjo med očmi, Amal oziroma Amy, je potem osrednja pripovedovalka obširnega in krajevno in časovno razvejenega romana, ki se začne v Palestini med figovci in oljkami, in nadaljuje z njenim šolanjem in delovanjem v Ameriki.
-
29. 12. 2023 | Mladina 52 | Kultura | Film
Aquaman in izgubljeno kraljestvo
Če bi se zdajle izkazalo, da Atlantida res obstaja, ali bi jo sprejeli v Združene narode? Nič, to je le vprašanje, ki se zastavi nekje vmes, tako kot recimo vprašanje: zakaj ima Aquaman (Jason Momoa), benevolentni vladar Atlantide (kombinacija male morske deklice, malega Nema, Thora, Iron Mana, Neytiri in Aragorna), novorojenca? Uganite. A: zato, da bi ga lahko previjal? B: zato, da bi ga lahko ta poscal? C: zato, da bi ga lahko dežurni diabolik – Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II) – ugrabil! Ko zmanjka idej, igrajo na otroke. In izločanje. Ali pa vprašanje: zakaj so specialni efekti tako slabi, da izgledajo, kot da bi bili narisani? Iz preprostega razloga: zato, ker feni očitno hočejo, da bi film, posnet po stripu, izgledal kot strip! Ali pa vprašanje: zakaj so vsi tako leseni – zakaj celo igralci, ki znajo igrati (Patrick Wilson, Amber Heard, Nicole Kidman), igrajo tako leseno? Spet iz preprostega razloga: zato, da ne bi potonili! Kdo ve, morda pa zato, da ne bi preveč zasenčili olesenelosti Jasona Momoe in njegovega očeta, Dolpha Lundgrena. Ali pa vprašanje: zakaj je vse tako klišejsko, tako brezdušno, tako utrudljivo predvidljivo? Morda zato, ker ga je napisal ChatGPT?