• STA

    21. 8. 2023  |  Kultura

    Dnevi poezije in vina / 18 pesnic in pesnikov iz desetih držav

    Na Ptuju in številnih drugih krajih po Sloveniji ter čez mejo bo od 21. do 26. avgusta potekal l 27. festival Dnevi poezije in vina. V programu prireditve, ki jo organizira založba Beletrina, bo gostovalo 18 pesnic in pesnikov iz desetih držav, ki se bodo družili tudi z izbranimi vinarji. Odprto pismo Evropi je letos prispeval angleški pesnik David Harsent.

  • DK, STA

    21. 8. 2023  |  Kultura

    Letni kino na Kongresnem trgu / Brezplačne projekcije vrhuncev filmske umetnosti

    Od 21. do 24. avgusta bo na Kongresnem trgu potekala brezplačna prireditev Letni Kinodvor na Kongresnem trgu s projekcijami vrhuncev filmske umetnosti, ki jo v štirih zaporednih večerih obišče več tisoč gledalcev. Sredin večer bo posvečen obeleževanju treh obletnic, ki so povezane z organizatorjem, ljubljanskim Kinodvorom - stoletnico kina na Kolodvorski, dvajsetletnico art kina in petnajstletnico mestnega kina.

  • Gregor Kocijančič

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Plošča

    Turnstile & BADBADNOTGOOD: New Heart Designs

    Baltimorski (post)hardcore prvaki iz zasedbe Turnstile so predlani presenetili s sila eklektičnim albumom GLOW ON, polnim nalezljivo spevnih refrenov in nepričakovanih slogovnih zasukov, a to očitno ni bil njihov zadnji as v rokavu. Zdaj so moči združili s kvartetom BADBADNOTGOOD, kanadskim zastavonošo množicam dostopnega, s hiphopom prepojenega jazza, in dostavili malo ploščo presenečenja, zbirko treh svilnato gladkih, zares posrečenih jazzovskih reinterpretacij spevnejših, nekoliko baladnih vrhuncev s Turnstilove predlanske mojstrovine. Nenavadna zmes slogov se v teoriji ne zdi pretirano obetavna, a kanadski virtuozi v Turnstilove epopeje vnesejo novo življenje in hkrati osvetlijo neko dodatno, prej neopazno razsežnost izvirnih posnetkov.

  • Borja Borka

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Plošča

    Jungle: Volcano

    Četrti album londonskega projekta Jungle lovi sonce poznega poletja. Volcano je prijazno lahkoten izbruh slavljenja enotnega veselega razpoloženja, je vreča novosoulovske in diskoidne dobre volje, ki neverjetno močno spominja na muzike mestnih anonimnežev iz zasedbe SAULT. Pravzaprav Jungle tokrat poslušamo kot njihovo rahlo spolirano, slogovno bolj enoznačno in sporočilno šibkejšo različico, rabo vokalov pa celo kot čisto kopiranje. Fanta, ki stojita za projektom, sta ključni vpliv na njuno delo in usmeritev tudi priznala. Podobnost ni naključna in mali slogovni obrat ni napačen, dokler ne pridemo do posnetkov z raperskimi gosti, kjer muzika postane preprosto preveč mimobežno predvidljiva.

  • Jaša Bužinel 

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Plošča

    The Clientele: I Am Not There Anymore

    The Beatles, Simon & Garfunkel, Tortoise, Pavement, Kings of Convenience, Bonnie »Prince« Billy, Jim O’Rourke in podobna imena, dejavna na presečišču indieja, postrocka in folka, so glavne asociacije ob poslušanju devete plošče še danes razmeroma obstranske londonske trojke, ustanovljene leta 1991. Če izvzamemo njeno zgodnje obdobje, posebej ploščo Strange Geometry (2005), je ta album bržkone komercialno najuspešnejša in tudi najzrelejša izdaja zasedbe. Z baročno detajlno, z godalnimi aranžmaji prepredeno, rahlo psihedelično godbo, ki jo odlikuje tisti brezčasni karakter klasičnega rocka, apelira na fino kalibrirana ušesa, prisegajoča na indie senzibilnost devetdesetih let.

  • Gregor Kocijančič

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Plošča

    Travis Scott: UTOPIA

    Celotna Scottova diskografija, še posebej pa Astroworld, njegova tretja dolgometražna plošča, je v svetu visokokategornega rapa pomenila vpliven mejnik, ki je (so)definiral zvok popularne trapovske muzike zadnjih let in v ustaljene ter rahlo prežvečene estetske smernice žanra vnesel dobrodošel odmerek psihedeličnih produkcijskih trikov, ki so na sceni postali zlati standard. Bili bi izjemno skromni, če bi rekli, da so bila pričakovanja glede njegove četrte, že zdavnaj napovedane plošče UTOPIA velika. Z vsako prestavitvijo datuma izida so se še dodatno povečala, pa čeprav je bil razlog za največjo zamudo tragedija: med velikim koncertom na predlanskem festivalu, ki ga je pripravil sam, je v brutalnem stampedu umrlo deset ljudi. Houstonski trendsetter se je sčasoma otresel občutka krivde, za nekaj časa poniknil in si vzel še več časa za skrbno (in izrazito kolektivno) piljenje epskega albuma, ki naj bi bil njegov magnum opus.

  • Bernard Nežmah

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Knjiga

    Lojze Kovačič: Resničnost

    Kaj je torej napisal, da je doživel anatemo? V času, ko so po državi peli ljubeče pesmi o Titovi armadi, je on popisal svojo vojaščino v kazenskem bataljonu bogu za hrbtom v hribih med Makedonijo in Kosovom. Kraj izničenja človeka. Dnevni program: čiščenje zarjavelih granat z nafto, stradanje, kjer vojaki med pretovarjanjem vreč žrejo iz njih surove makarone; drugače jedo pomije, ki pa so takšna dragocenost, da soldat, ki ga med hranjenjem častnik pokliče k sebi, pljune v svojo načeto porcijo, da bi mu je sodrugi medtem ne pojedli. Sodrugi? – V kasarni države, ki je rekla ne Stalinu, vladajo najtrše stalinistične metode. Vojaki ovajajo drug drugega, si izmišljujejo obtožbe, da bi se prikupili komandantu. Tu je človek izgubil vsakršno dostojanstvo. Še huje, če je hotel, da ga pohvalijo, je moral samega sebe obtožiti najhujših zločinov proti državi. Govoril torej ni to, kar je mislil, da je resnično, temveč to, kar so od njega zahtevali. Če ne bi bil pekel, bi rekli, da je v teatru absurda. Kazenska doba se po dobrem letu izteče, pride torej v normalnost? Nak, iz strahu pred ponovno kaznijo otopi v uslužnosti do vseh povprek. Ko se naposled konča služenje vojski, se vrne v Ljubljano. Zadnji del na svobodi je še bolj peklenski: kaj naj počne v mestu, v katerem ni več njegovih, on pa brezdomec? – Ne naredi samomora, ampak opazuje. Ker nima tovarišije, so njegovi objekti stavbe, ulice, grmovja, uporni duh je zlomljen, ostane mu samo opazovanje in besede, s katerimi opisuje resničnost.

  • Matej Bogataj

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Knjiga

    Adriana Kuči: Ime mi je Sarajevo

    Roman zadnja leta v Sloveniji živeče pisateljice Adriane Kuči (1975) Ime mi je Sarajevo pelje po treh tirih: tri pripovedne linije se na preskok stekajo v celovito zgodbo o Laninem odraščanju v predvojnem in – na presenečenje vseh – kasneje vojnem in obleganem Sarajevu ter o takratni mladostni ljubezni, ki jo Lana spet sreča 27 let kasneje med parado ponosa v rodnem mestu. Ponosna, da prireditev je, čeprav zastražena in varovana pred manjšino, ki bi raje vrnitev tradicionalnih vrednot in prejšnje stigmatizacije, ponosna na Sarajevo kot strpno mesto in vesela starih prijateljev, bivše, še vedno tleče ljubezni.

  • Dora Trček

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura

    Ko razstavo pomaga pripraviti algoritem

    Kakšne podobe sploh lahko prodrejo in dosežejo občinstvo v svetu (umetnosti), ki je z njimi že dolgo časa prenasičen? Kako lahko spletna prisotnost, algoritem in spretno kurirana persona služita sodobnemu umetniku? Kaj so danes primarni prostori umetniškega ustvarjanja in razstavljanja? Ta aktualna vprašanja z izborom novejših del desetih mednarodno delujočih umetnic in umetnikov odpira razstava Nevidna roka, ki je na ogled v Umetnostni galeriji Maribor in bo odprta še vse do 8. oktobra.

  • Izak Košir

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    23/08—23/09

  • Stanka Prodnik

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura  |  TV

    TV komentar / Poglejte me, pomagam!

    Včasih je treba začeti na cestah. Cestah, južno od Avstrije in vzhodno od Italije. Torej na naših cestah, a ko pravimo naših, mislimo na ceste, ki se vijejo iz omenjenih dveh držav po celotnem Balkanu. Ker je povsod enako. Povsod se ljudem namreč noro mudi. Pa ne samo moškim. Mudi se vsem, ne glede na spol. To ni vožnja, to je tekma. Nobeden noče biti izrinjen na sramotni navadni pas. Vsi so na prehitevalnem. In vsem se mudi. Noro se jim mudi. In ne bomo se vpletali v samo vožnjo, ampak v to hitenje. Ker saj ni dvoma: vsakemu se kdaj kam mudi. Noro mudi. Ampak nikomur se pa ne mudi vedno. Še pretežno se nikomur tako ne mudi, da ne bi mogel priti na cilj 15 minut kasneje. A kam se torej tako mudi? Mudi se priti na cilj. Domov. To je ta velika zmaga. Hitro priti domov. In po tej adrenalinski in živčni vožnji, med katero se po navadi vsi ostali slabo počutijo, malo se še kregajo z voznico ali voznikom – ta je pač poln adrenalina živčen in nestrpen do vseh, s potniki vred, torej najbližjih –, pridejo na cilj. In kaj potem naredi šofer oziroma šoferka? Pravico ima do posebne obravnave. Ima pravico do počitka. Do tega, da drugi razpakirajo. Do tega, da drugi naredijo večerjo. Pač mora priti k sebi. Ker nas je hitro pripeljal domov. Junak. Od naporne adrenalinske vožnje zato zdaj lahko sedi na kavču. Lahko si odpre pivo in šnofa po družbenih omrežjih na telefonu in pretika med kanali na televiziji. Ja, vse to si je zaslužil. Ker so hitro prišli domov. In ker je od tega čisto uničen. Zdaj lahko uro, dve, tri počiva. Po tem junaštvu gre lahko tudi kar spat.

  • Saša Eržen

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Hudo

    Kladivo 2.0

    Kdor je postavljal šotor, ve, da je pri zabijanju klinov, še zlasti na bolj kamnitem terenu, kladivo nepogrešljivo, pa tudi to, da je kladivo precej težka ter odvečna reč, kadar človek potuje z nahrbtnikom. Najnovejša inkarnacija tega orodja je zato kot nalašč za popotnike. Njen izumitelj Timothy Scott Stuart se je nekoč znašel v situaciji, ko je potreboval kladivo, pri roki pa imel le kamen. Prav ta ga je navdihnil, da je zasnoval pripomoček, ki uporabnikovo pest spremeni v jekleno, primarno pa je namenjen udarjanju po žebljih. Imenuje se hammer fist, kladivo pest; ime je dobil po vrsti udarca iz borilnih veščin. Priročno orodje ima z gumo obložen ročaj, na treh straneh pa kovinske plošče za zabijanje. Ročaj lahko držimo na različne načine, kar pride prav tudi, kadar smo prostorsko tako omejeni, da uporaba klasičnega kladiva ne pride v poštev. Kladivo vsebuje še posebno luknjo, namenjeno odstranjevanju žebljev, s pomočjo nastavkov je z njim mogoče privijati in odvijati vijake, z vgrajenim odpiračem pa si lahko mojster po napornem delu odpre steklenico. Je živo zelene barve, da ga v škatli z orodjem oko takoj najde.

  • foto: Igor Škafar

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Ulica

    Brina in Voranc

  • Dora Trček  |  foto: Uroš Abram

    18. 8. 2023  |  Mladina 33  |  Kultura  |  Portret

    Beam Team / Intermedijski umetnici, ki z igro svetlobe in premikajoče se podobe ustvarjata nove svetove

    V ljubljanski galeriji Vžigalica je te dni na ogled svetlobno-zvočna instalacija Portal, na prvi pogled nekakšen sferičen predor, skozi katerega lahko drug v drugega zreta gledalca. A ob tem se v predoru odvije osupljiva igra svetlobe in zvoka, ki se poigrava z našim dojemanjem časa in prostora. Projekt, postavljen v okviru festivala Svetlobna gverila, sta zasnovali v Ljubljani živeči in delujoči intermedijski umetnici Stella Ivšek (1987) in Anja Romih (1991), ki ustvarjata v umetniškem tandemu Beam Team.

  • Uredništvo

    17. 8. 2023  |  Kultura

    Festival Grounded 2023 / »Mir je pogoj za izvrševanje človekovih pravic«

    »Čim več prostora želimo dati tistim, ki imajo izkušnjo vojne in grajenja miru,« je ob napovedi letošnjega festivala Grounded povedala organizatorica diskurzivnega dela Barbara Rajgelj. Specifika festivala, ki letos v Ljubljani poteka že sedmo leto, je združevanje pogovornega programa in elektronske glasbe, in tudi letos se bodo od 24. do 26. avgusta zvrstili tri večeri eksperimentalne in (pre)drzne elektronike z več kot 25 nastopajočimi.

  • STA

    14. 8. 2023  |  Kultura

    Jazzinty 2023 / Pričetek festivala in glasbene delavnice 

    V Novem mestu se danes začenja 23. mednarodna jazzovska delavnica s spremljajočim festivalom Jazzinty, na kateri pričakujejo nekaj manj kot 50 udeležencev iz 13 držav, največ evropskih. Potekala bo do vključno sobote. Prireditelji Jazzintyja iz Zavoda Novo mesto bodo na festivalu podelili nagrado jazzon za najboljšo slovensko jazzovsko skladbo.

  • Luka Volk

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura

    Bo kulturna dediščina čez nekaj let dobesedno splavala po vodi?

    Vremenske ujme, ki so opustošile večji del Slovenije, niso prizanesle kulturnim ustanovam in kulturni dediščini po državi. Na ministrstvu za kulturo ocene škode še nimajo – vendar bo ta zagotovo precejšnja. V Zavodu za varstvo kulturne dediščine Slovenije škodo na enotah kulturne dediščine še evidentirajo. Poudarjajo, da se škoda, ki je posledica poplav, pokaže z odlogom, lahko tudi enoletnim. Realnejšo predstavo o poškodbah bi tako lahko dobili šele po prvi zimski zmrzali.

  • Borja Borka 

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Plošča

    Damon Locks & Rob Mazurek: New Future City Radio

    Protagonista chicaške scene novih muzik in dolgoletna občasna sodelavca precej različnih izrazov, ki se družita v raznih konstelacijah raznih prijemov, skupne nastope zadnjega leta končno zaokrožujeta z albumsko zloženko. No, bolj razmetanko. Zvočni mešetar Damon Locks in trobentarska avtoriteta Rob Mazurek strežeta z radikalno kolažno ploščo New Future City Radio, ki fingira lov na izmuzljive valove piratskih radijskih postaj. To je lepljenka čudaških zank, najdenega zvočnega materiala, dodatkov zvočil, Locksovih distorziranih vokalnih intervencij in Mazurkovega pihalskega umirjanja. Z zvrhanim odmerkom brnenja, šumenja, nenadnih prekinitev in obratov. Prihodnost je analogna!

  • Jaša Bužinel

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Plošča

    Jessy Lanza: Love Hallucination

    Četrta plošča kanadske pevke, ki se je v zadnji dekadi ob podpori britanske institucije elektronske glasbe Hyperdub trdno zasidrala na križišču med mainstreamom in alterpopom, nadaljuje tam, kjer nas je pustil predhodnik All the Time. Spokojne, za vroče dni ukrojene elektronske pop viže, ki se navdihujejo pri r & b-ju osemdesetih let in gravitirajo okoli njenega kot svila mehkega glasu, nas zibajo v lenoben poletni dremež. Lanza se tokrat tudi diskretno spogleduje s klubskimi plesišči, footworkom, 2-stepom in housom, a njena primarna forma ostaja pop skladba, ki jo zna prikrojiti različnim razpoloženjem. Album toplih domačnih tonov za fene vokalne plesne elektronike v liniji Kelly Lee Owens, Yaeji, Jayde G in drugih.

  • Gregor Kocijančič

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Plošča

    Post Malone: AUSTIN

    Postyjeva preobrazba iz r & b-baladnika v zbeganega pop-rock zvezdnika je s ploščo AUSTIN dosegla vrhunec. Samooklicani »beli Iverson« skuša z zbirko resnobnih, melanholičnih, pretirano zloščenih in generičnih popevk, ki imajo več skupnega z glasbo benda Maroon5 kot s (kvazi)hiphopovsko sceno, iz katere izhaja, dokazati, da je dokončno prerastel infantilnost obdobja beerbongov in bentleyjev. Prepričan je, da se bo s prenovljeno fasado, ki jo ustvarjata predvsem okorno brenkanje na akustično kitaro in melodramatično izlivanje srca z vibrirajočimi glasilkami, dokazal kot zrel kantavtor, ki želi občinstvu razkrivati globoka življenjska spoznanja. A pod tankim, skorajda prozornim površjem hitro najdemo starega Austina, ki ne loči modrosti od neumnosti.

  • Borja Borka

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Plošča

    Arthur Russell: Picture of Bunny Rabbit

    Prav neverjetno, da je ena tihih ikon newyorške art scene sedemdesetih in osemdesetih let izdala le en pravi album, no, pogojno dva. Razno(iz)razni zvočni raziskovalec Arthur Russell je najprej leta 1983 v sila omejeni nakladi navrgel Tower of Meaning. Material s plošče je nastal za potrebe neke igre, a zaradi spora z režiserjem je Russell sodelovanje prekinil in šel po svoje. Leta 1986 je potem sledila še meditativno ambientalna, na trenutke vesoljska mojstrovina World of Echo.

  • Bernard Nežmah

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Knjiga

    Georgi Gospodinov: Časovno zaklonišče

    To temo si je izbral bolgarski pisatelj Gospodinov, ko je v roman postavil kliniko za preteklost. V njej seveda ne zdravi, pač pa zbira paciente, ki nenehno proizvajajo preteklost. Eden obuja II. vojno, ko na steno obesi frontni zemljevid z zastavicami, ki označujejo premike vojska, zraven pa prebira časnike iz teh časov, drugi skoči v šestdeseta, jasno z gramofonom in skladbami dobe, a zraven puha cigarete iz arhivske škatlice, se umiva z znamko takratnega mila ter se oblači v relikvijske kose oblačil.

  • Matej Bogataj

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Knjiga

    Oliver Sacks: Dnevnik iz Oaxace

    Oliver Sacks (1933–2015) je sicer znan po delih o nevrologiji in nenavadnih posledicah motenj, zaradi katerih se pokažejo prej speče sposobnosti. Ta so pozornost zbudila tudi pri nas. Po njegovem kratkoročno uspešnem zdravljenju spalne bolezni in encefalitičnih okvar so denimo posneli slovenski film Prebujanja, Evald Flisar pa je v Sacksovi zbirki zgodovin bolezni Mož, ki je imel ženo za klobuk nanovačil svoje paciente v ustanovi za dramo Kaj pa Leonardo?.

  • Slovenec nominiran za emmyja / Vaja dela mojstra

    Že v rosnih letih mu je v glavi odmevala glasba, a sprva ni vedel, od kod prihaja. Pri devetih letih, ko se je začel učiti igranja na klavir, se je začel zavedati, da to pravzaprav niso melodije, ki jih je slišal na koncertih Slovenske filharmonije ali na predstavah v ljubljanski Operi, na katere je redno hodil s starši. Spoznal je, da je to bila »še neobstoječa glasba, ki so jo moji možgani začeli sami komponirati«, pripoveduje 34-letni Ljubljančan Anže Rozman, ki zdaj v losangeleškem studiu Bleeding Fingers, kolektivu slovitega skladatelja in dvakratnega oskarjevca Hansa Zimmerja, deluje v prvi ligi skladateljev filmske glasbe.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Film

    Ninja želve / Mutantski najstniki, ki so tako »drugačni,« da se morajo obnašati kot superjunaki

    Film Ninja želve: Mutantska ujma – groteskna kombinacija utrudljivosti in duhovitosti, oh, in kulturne apropriacije, če hočete (ameriške nindže?) – je zgodba o izvoru, zato vas čaka nekaj izvornih flešbekov, toda ko zgodba skoči v sedanjost, čedalje bolj spominja na Maščevalce, le da se superjunakov, ki Manhattan rešujejo pred mutantsko, diabolično Supermuho (lahko bi ga reševali tudi pred neonom), ne grejo Iron Man, stotnik Amerika, Hulk, Thor, Črna vdova in Hawkeye, temveč Donatello, Michelangelo, Leonardo in Raphael, mutantski najstniki, ki so tako »drugačni,« da se morajo obnašati kot superjunaki, da bi izgledali kot normalni, vsakdanji najstniki, ki jih lahko spustijo v šolo.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Film

    Maggie Moore(s)

    »Nekaj od tega se je resnično zgodilo,« piše na začetku tegale filma, ki svari: nikar se ne poročajte! Zakon le prebuja morilsko imaginacijo. Jay Moore (Micah Stock), pokvarjeni menedžer malomestne sendvičarne, ki išče bližnjice do ameriškega sna (servira mesnine s pretečenim rokom trajanja, dela s tipom, ki trguje z otroško pornografijo ipd.), najame gluhega poklicnega morilca (Happy Anderson), ki naj bi prestrašil njegovo sumničavo, jezno ženo Maggie (Louisa Krause), a ta jo grizlijevsko umori. Ker pa se Jay ustraši, da bo policaj št. 1 (John Hamm) – vdovec in ljubimec njegove preradovedne sosede (Tina Fey) – osumil njega in da bo pristal v ječi, hitmanu naroči, naj taktično umori še drugo Maggie Moore (Mary Holland), ki stanuje nekaj kilometrov stran. Zabrisati hoče sledi in ustvariti vtis, da je morilec njegovo ženo umoril pomotoma in potem napako popravil. Bruno Antony – psycho iz Hitchcockovih Tujcev na vlaku – je dobil naslednika.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Film

    Showing Up

    Michelle Williams igra kiparko, ki v garažnem ateljeju pripravlja svojo prvo samostojno razstavo (ne v kakem New Yorku, temveč v Portlandu), toda zdi se, da je vse proti njej – vsi, znanci in neznanci, družina in prijatelji, njen »genialni« bipolarni brat (John Magaro) in njena živahna soseda/prijateljica/stanodajalka/umetnica (Hong Chau), golob in mačka, osamljenost in resentiment, jo namreč nenehno ovirajo, motijo, stresajo, prekinjajo in ustavljajo, zato lažje razumete, zakaj so tema njene razstave keramične figurice zamišljenih, žalostnih, ustavljenih žensk (anti-Barbik), in zato lažje razumete dictum Virginie Woolf, da ženska potrebuje »lastno sobo«.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Film

    Megalodon 2: Predator iz globin

    Odveč je govoriti, da so vsi človeški liki v tem filmu – od ekstremnega ahabskega potapljača Jonasa Taylorja (Jason Statham), po novem tudi okoljskega aktivista, njegove hčerke (Shuya Sophia Cai), male znanstvenice, in njenega zen-komičnega strica (Jing Wu) do negativcev, plenilcev podmorskih naravnih bogastev (film ima obvezen okoljevarstveni spin) – totalne karikature, a tu so totalne karikature tudi megi, alias megalodoni, alias predatorji iz globin (remiksi morskega psa iz Žrela in T-Rexa iz Jurskega parka, strah in trepet azijskih voda), ki izgledajo tako pretirano, absurdno masivno in za lase privlečeno kot kitajski BDP. Ne delujejo grozljivo, temveč komično – na dolgočasen način. Res so orjaški in goljatski, požrejo pol sveta, s kitajskim disneylandskim Otokom zabave vred (Wheatleyjev money shot!), toda proti Jasonu Stathamu – Davidu na skuterju – nimajo nobenih možnosti.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Film

    Ne moreš se zbuditi, če ne zaspiš

    Ne vem, kaj se dogaja, pravi nekdo. Nekdo drug, da ne pozna samega sebe. Spet tretji, da ne razume gledališke igre, v kateri igra. In alien – oh, zunajzemeljsko bitje, ki se pojavi v Asteroid Cityju (87 prebivalcev), »atomskem mestu,« puščavski vukojebini zraven orjaškega asteroidnega kraterja (Area 51 je blizu, Los Alamos še bližje), turističnem gulagu, idealnem opazovališču nočnega vesolja, kjer si lahko parcelo lahko kupiš kar v prodajnem avtomatu, kjer se v ozadju, nad kaktusi, bliskajo »testne« atomske gobe in kjer se vsako leto zberejo najboljši mladi zvezdogledi z enostarševskim spremstvom, pravi »tromatični« gimnazijci atomskih ravnic – ve, da je metafora, a ne ve, česa. Svet je postal zagoneten, zapleten, kompliciran, nerazumljiv, kompleksen – predapokaliptičen. Vsega je preveč. Preveč je scenografije, preveč rekvizitov, preveč artificielnosti, preveč sladke patologije, preveč ironije. Težko je slediti pripovedi, v katero nenehno skačejo druge pripovedi in drugi pripovedovalci. Če hočeš »preživeti« sodobni »postapokaliptični« pripovedni direndaj, potrebuješ veliko pomagal, veliko okvirnih pripovedi – filme v filmu, gledališke igre v gledališki igri, televizijske šove v televizijskih šovih, pa filme v gledaliških igrah in televizijske šove v filmih in gledališke igre v filmih in tako dalje.

  • Izak Košir

    11. 8. 2023  |  Mladina 32  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    Do 03/09