• Jaša Bužinel

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Plošča

    Chat Pile: Cool World

    Leto 2024 je bilo solidno leto za noise rock in sorodne kitarske pritikline. Po labodjem spevu zasedbe Big Black in povratniški plati skupine The Jesus Lizard nam oklahomski eksistencialisti, ki ljubijo ostro ruženje in besedila o koncu sveta, dostavljajo še en zadovoljiv paket hrupa. Sarkastični naslov druge plošče, osrediščene okoli atonalnih melodij, glomaznih sludgerskih rifov, bobnanja s pezo, mikrofonije, rezkega hardcorovskega tuljenja in poetičnih deklamacij, je seveda hecna prispodoba za trenutni apokaliptični zeitgeist. A ne gre le za pogubni desant na vaše bobniče ali optimistično naravo. V izrazno močne komade se na trenutke prikradejo celo pogojno funky akordi in grungerski vokali s cobainovskim seksapilom.

  • Gregor Kocijančič

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Plošča

    Vsemag: Desetina resnice

    Vsemag Ožbej Rakovec je v času, ko se je svet nehal vrteti, podpisal tri albume abstraktne elektronike, vrhunec uvodnega poglavja njegove poti pa je bila plošča Rohnen, na kateri je s semplanjem (in maličenjem) zaprašenih posnetkov vintidž muzike (v slogu The Caretakerja) »raziskoval travmatične posledice izgube bližnjega«. Zdaj je projekt razširil v bend, ki je družinska naveza, saj s protagonistom igrata oče Uroš in brat Jakob, to pa da plošči, ki je že tako izredno topla, spokojna in intimna, še dodatno globino. Avtorjeve ambientalne korenine so še vedno prisotne, a žanrsko paleto je razširil v mešanico lo-fi slacker rocka, slowcora in dream popa, ki se zares lepo poda k njegovemu zasanjanemu vokalu. Odličen album, ki na trenutke deluje kot močno uspavalo, vendar nas večkrat prebudi z melanholičnimi večglasnimi napevi, s katerimi zadene naravnost v srce.

  • Borja Borka

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Plošča

    Primal Scream: Come Ahead

    Škotski dinozaver Primal Scream je žebljico na glavico zadel leta 1991 s tretjim albumom Screamadelica, na katerem je nadvse učinkovito premešal indie rock z danceom in psihedelijo. Milijone let in nešteto plošč kasneje pa se še drugič v zadnjem desetletju peča s producentom Davidom Holmesom (najpompoznejša referenca: glasba za filmsko trilogijo Oceanovih …), kar ima številne močne in želene učinke. Come Ahead je tako pretežno plesen, nadstandardno nafunkiran in nasouliran, orkestralno na debelo in bogato aranžiran, spoliran, a ne sterilen, dokaj vitalen in gibko zaokrožen izdelek, ki ga tek na dolge proge nazadnje le nekoliko utrudi. Ne ravno v top formi, a tudi ne še izumrl!

  • Gregor Kocijančič

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Plošča

    Linkin Park: From Zero

    Pevka Emily Armstrong je te dni v precej nehvaležnem položaju: ob ponovni združitvi zasedbe Linkin Park, najpopularnejšega izvajalca nu-metala, je stopila v čevlje Chesterja Benningtona, pred sedmimi leti tragično preminulega frontmana skupine in enega najbolj ikoničnih rock vokalistov svojega časa. Nanjo se je takoj po napovedi izida albuma (in osvežitve zasedbe) vsul plaz zgražanja.

  • Bernard Nežmah

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Knjiga

    Zdenko Radelić: Sjećanja

    Eden najlucidnejših proučevalcev obdobja od tridesetih let 20. stoletja si je vzel svobodo pisati o sebi in o idejah, ki jim je pripadal in se od njih počasi oddaljeval. Zgodovinar antike Paul Veyne (1930–2022) je v knjigi Et dans l’éternité je ne m’ennuierai pas postavil skrajno letvico memoarov, v katerih je izpovedal vse o sebi, družini in kolegih tekmecih, Radelić pa razkrije detajle svojih trenutkov na način, kot da bi brali zgodovinsko delo, ki je hkrati avtorsko zaradi uporabe ironije do sopotnikov, samega sebe in časov, v katerih je živel.

  • Matej Bogataj

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Knjiga

    Javier Marías: Tomás Nevinson

    Tomás Nevinson je mož Berte Isle, naslovne junakinje vzporednega romana španskega pisatelja Javierja Maríasa (1951–2022). V njem ji sporočijo, da je mož preminil med skrivnostno nalogo v službi države. Čeprav dvojezični Španec z Oxforda je bil zaradi neverjetne sposobnosti, da zlahka privzema jezike in naglase, z ukano namreč zapeljan v vode vedno budnih britanskih tajnih služb. Potem se Tom oziroma Tomás po prikrivanju spet pojavi. In upokoji, demobilizira, dokler ga nadrejeni ne pošljejo na novo nalogo.

  • Izak Košir

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura

    Joker Out / Računajte na njih 

    Kaj preostane slovenskemu bendu, ki je že kakih pet let prej, preden bodo njegovi člani dopolnili 30 let, razprodal ljubljanske Stožice, zastopal Slovenijo na Evroviziji in nato koncertiral v polnih dvoranah po vsej Evropi ter tako postal širokim množicam eno od najprepoznavnejših glasbenih imen iz Slovenije? Lahko zgrabi priložnost in se začne artistično razvijati. In zasedba Joker Out je s tretjim, ravnokar izdanim albumom Souvenir Pop, na katerega so poslušalke in poslušalci čakali več kot 800 dni ter so ga prejšnji četrtek prvič predstavili v studiu Vala 202, storila prav to. Nova plošča se poigrava s precej bolj eksperimentalnimi zvoki in poskuša tudi v besedilih najti svoj prostor v sodobnem svetu, v katerem se (mlad) posameznik utaplja v poplavi družbenih omrežij in lažnih novic, obenem pa ga dušijo apokaliptične napovedi o negotovi prihodnosti, ki so jo zasedli kapital, sovražni govor in populizem. V brezupni položaj mladih v teh razmerah je Joker Out sicer dregnil že v pesmi Novi val s prejšnje plošče, ob poslušanju katere je dvakratni grammyjevec Elvis Costello sam predlagal, da bi jo v angleški različici odpel skupaj z njimi. Ali pa v evrovizijski Carpe Diem, ki jo najdemo na novi plošči: »Igra sovraštva je za vas. Hvala lepa, ne računajte na nas.«

  • Vanja Pirc

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura

    »Kofetarica je ta teta«

    Poznate škrata Gala, zelenega kosmatinca, ki se nekega dne zbudi iz dolgega sna in ugotovi, da je njegov grad podrt, a kmalu zatem tudi, da je palača Narodne galerije popolna za njegov novi dom – je namreč velik ljubitelj umetnosti, tam pa je slik in kipov, o katerih bi lahko modroval, še in še? Občuduje jih, od portreta pesnice Luize Pesjakove (Mihael Stroj, okoli 1855) do male Primicove Julije z bratcem (Andrej Herrlein, 1820), pa motive, od spletanja venca iz rož na sliki Ivane Kobilce Poletje (1889–90) do plesanja kola na sliki Matije Jame (1935). Le za lovca, ki na sliki Jurija Šubica Pred lovom (1883) polni puško, »nima odprtega srca, zasuče se na peti in jezno odvihra«.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Film

    Rdeči

    Rdeči je božični film, ki zelo spominja na Telesnega stražarja, le da telesnega stražarja – Kevina Costnerja, če hočete – igra Dwayne Johnson, alias The Rock, njegovega megazvezdniškega varovanca – nadomestek Whitney Houston – pa Božiček (J. K. Simmons), alias Rdeči. In ja, Božička ugrabijo. Ko se to zgodi, se Rdeči – Amazonova 250-milijonska »vsebina« – prelevi v bombastično akcijsko »komedijo«, v kateri si ob vsem tipičnem trušču in hrušču kljuko podajajo bodyguard, megahekerski ločenec/zasvojenec/izgubljenec (Chris Evans), čarovnica (Kiernan Shipka), droni, igrače, troli, velikanski snežaki, govoreči severni medvedi, jeleni (no, košute), shape-shifterji, tajne organizacije in eksotične lokacije (od Severnega tečaja do Arube), toda tiste, ki javkajo, joj, kako nasilni, cinični in vulgarni so sodobni božični filmi, je treba opozoriti, da so božični filmi takšni – nasilni, cinični in vulgarni – že od nekdaj (spomnite se le klasik Sam doma in Umri pokončno) in da so – z Rdečim vred – le simptomi samega božiča, ki je nasilen, ciničen in vulgaren tako s svojo skomercializiranostjo in kičavostjo kot s svojim demoniziranjem, izključevanjem in zatiranjem vseh tistih, ki na božični večer ostanejo sami in ubogi in depresivni, brez družine in prijateljev, potemtakem v svojem monokulturnem jinglebellskem glorificiranju kapitalizma, v katerem dobi le ta, ki vanj verjame.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Film

    Izolacija

    Če v filmu nekoga pustijo v kaki zapuščeni stavbi, da bi jo nadzoroval, potem vemo, da se bodo slej ko prej začele dogajati čudne reči, da se mu bodo začeli prikazovati strašljivi, groteskni ljudje in da se mu bo začelo mešati od paranoje. Kaj šele, če ga – tako kot biologa Jovana (Miloš Biković) v srbski Izolaciji – pustijo v koči sredi gozda in mu rečejo, da bo zdaj dneve in noči, povsem sam in odrezan od sveta z baterijo kamer nadzoroval premike živali. Tu je res le še vprašanje časa, kdaj mu bodo živali vrnile pogled, kdaj mu bo pogled vrnil gozd in kdaj mu bo pogled vrnilo vse tisto, kar v gozdu navdaja z nelagodjem, strahom in negotovostjo.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Film

    Gladiator II

    Logično – začne se z bitko. Uvodna bitka v Gladiatorju je po srditosti spominjala na zavezniško izkrcanje v Spielbergovem Reševanju vojaka Ryana, v Gladiatorju II pa uvodna bitka – rimska ladijska invazija na numidijsko afriško trdnjavo – izgleda kot rimejk izkrcanja na obali Omaha. Toda brez epske gravitacije. Bolj spominja na rutinsko obleganje iz Robina Hooda – ali Napoleona. Rimska vojska, ki jo vodi general Marcus Acacius (Pedro Pascal), zlomi Numidijce, Lucius (Paul Mescal), njihov junak, pa pristane v suženjstvu in rimskem kolizeju, gladiatorski plen krvoločne resničnostne publike, ki hoče čedalje brutalnejše igre ( ja, gladiatorstvo je bilo prvi resničnostni šov), zato ne preseneča, da v kolizej – v slogu Spielbergovega Žrela – namestijo tudi orjaški bazen z morskimi psi, ki žrejo nesrečne gladiatorje. Ko jih ne žrejo nosorogi in pavijani. In medtem ko neustrašni, besni, maščevalni, brezobzirni Lucius postaja ljubljenec publike in Macrinusa (Denzel Washington), skuliranega makiavelističnega poslovneža/sužnjelastnika, ki proximovsko – in trumpovsko – preži na prestol, skuša Marcus Acacius – v spregi z Lucillo (Connie Nielsen) – strmoglaviti kruta, zavojevalska, dekadentna, nora, bebava cesarja, Geto (Joseph Quinn) in Caracallo (Fred Hechinger), ki izgledata zdaj kot sifilitični verziji Beavisa in Butt-Heada, zdaj kot dementni verziji Romula in Rema, zdaj kot kostumirani verziji gospoda Kidda in gospoda Winta iz bondiade Diamanti so večni in zdaj kot retrogresivni verziji Donalda Trumpa. Cesarja, ki bi se dobro podala Hiši Gucci, sta karikaturi, Lucius, veliki gladiator, Maximusov sin, strah in trepet pavijanov, pa ima še hujši problem: potrebuje kar štiri antagoniste (Geto, Caracallo, Macrinusa, Acaciusa), da bi pokrili psihološko-intelektualno-emocionalni »teren«, ki bi ga moral pokrivati sam.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Film

    Vatikan je rojen za trilerje!

    Ko umre papež, se začnejo volitve novega papeža – konklave. Kardinal Lawrence (Ralph Fiennes), dekan kolegija kardinalov, je izgubil vero v Cerkev, ne sicer usodno, toda ravno dovolj, da lahko konklavu, ki bo enega izmed kardinalov prelevil v papeža (»Izvolimo papeža, ki dvomi!«), predseduje s herculepoirotovsko kombinacijo skeptičnosti, zadržanosti, ekscentričnosti, lucidnosti in anonimnosti. Vatikan je polariziran kot Slovenija, favoriti – papabili – pa so štirje, progresivni Bellini (Stanley Tucci), makiavelistični Tremblay (John Lithgow), homofobični Adeyemi (Lucian Msamati) in mračnjaški Tedesco (Sergio Castellitto), ki izgleda tako, kot da ga je posvetil Mussolini, toda ko renesančne kuloarje preplavijo rivalstva, šikane, intrige, zarote, skrivnosti, ambicije, škandali, sabotaže, grehi in frakcijski boji in ko Tedesco po nekaj glasovanjih izrine Bellinija, začne podpora nepričakovano rasti samemu Lawrenceu in kardinalu Benitezu (Carlos Diehz), skuliranemu bagdadskemu nadškofu filipinskega rodu, novemu obrazu, ki ga je papež kardinaliziral in pectore. Nič ni bolj napetega od protokola. Nič ni bolj stresnega od ceremonije. Nič ni bolj perverznega od Sikstinske kapele.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Film

    Kdo pravi, da romantične komedije niso več mogoče?

    Kdo pravi, da romantične komedije niso več mogoče? Samo malce je treba tvegati – kot pri ljubezni. Novo čedno dekle – nova Vivian Ward, nova Julia Roberts, nova »Pepelka za tri tisoč dolarjev« – je Anora (Mikey Madison), alias Ani, ameriška seksualna delavka uzbeškega rodu, ki delo združuje v manhattanskem klubu HQ, v katerem naleti na princa, Ivana (Mark Eydelshteyn), alias Vanjo, naivnega, razvajenega, infantilno dekadentnega sina ruskega oligarha, ki jo odpelje v pravljico: najprej v svojo razkošno palačo, kjer ji ponudi 15.000 dolarjev za teden »horny« ljubezni, potem pa v Las Vegas, kjer se z njo poroči.

  • Izak Košir

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    22/11—29/11

  • Stanka Prodnik

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  TV

    TV komentar / Naj se POP TV drži raje pranja političnega perila, ker to zna

    V tednu, ko je afera »Tri cente na pralni stroj« dosegla vrelišče, se je zgodilo tudi pranje perila v komaj ustanovljeni stranki Demokrati Anžeta Logarja. A najprej se ustavimo pri aferi »Tri cente na pralni stroj«. Saj veste, za toliko se bo pocenilo pranje z novimi elektroomrežninami. Kako tega ne veste? Ne veste, da je zdaj pranje za gospodinjstva cenejše? Ker morda tega niste mogli nikjer izvedeti? Ker mediji niso naredili niti ene resne analize, ampak so nabijali, da je konec pralnega sveta, kot smo ga poznali? V kar se je uspešno vključil še premier Robert Golob z gospodinjskimi nasveti, potem ko je po osmih mesecih končno ugotovil, da so mu direktorji največjih energetskih porabnikov pred vrata zvalili največjo afero, kar je odžrlo že 30 odstotkov podpore njegovi stranki. Da ne bo nesporazuma, prav nič se nam ne smili. Ampak vseeno, kaj pa mediji? Se iz ukinjanja dodatnega zavarovanja še niso naučili, da kar medijsko goni Nova Slovenija, običajno zelo natančno odmerijo direktorji velikih podjetij, ki pač merijo predvsem svoje dobičke? Kaj pa so nove omrežnine drugega kot najprej ukinitev subvencij za podjetja? A pazite, to niso subvencije države, ampak nas davkoplačevalcev, le da so to določili politiki, saj mi davkoplačevalci subvencioniramo ta podjetja prek omrežnin.

  • Saša Eržen

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Hudo

    Smrdljivo maščevanje

    Sezona daril je pred vrati, a pri tistih, ki so v kom vzbudili silno željo po maščevanju, se lahko pred vrati znajde poseben paket, ob katerem prejemnik ob odpiranju običajno vzklikne »Oh, shit!«, torej »O, sranje!«. Na srečo se kaj takega lahko zgodi le v ZDA, kjer podjetje Poopsenders, pošiljatelj kakca, že od leta 2007 anonimno in povsem legalno dostavlja drek ljudem, ki ga niso naročili. Nudijo kravje, gorilje, slonje blato ali kombinacijo vseh treh. Standardna količina maščevanja je slab liter iztrebkov, za večjo zamero je na voljo naročilo galone dreka, kar je slabe štiri kilograme. Navzven je vse skupaj videti kot običajno blagovno pismo, v beli oblazinjeni kuverti pa je prozorna vrečka presenečenja s smrdljivim ekskrementom in sporočilom: »Na vas so se pokakali! Vas zanima, kdo?« Ko prejemnik vrečko odpre, da bi se dokopal do imena pošiljatelja, je že drugič nasran, saj na drugi strani papirčka piše le: »Nikoli ne bomo izdali ...« V posebni ponudbi za valentinovo iztrebke ozaljšajo še z bonboni v obliki srčkov.

  • foto: Igor Škafar

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Ulica

    Luka 

  • Dora Trček  |  foto: Primož Korošec

    22. 11. 2024  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Portret

    Liu Zakrajšek / Pisateljica, ki je romaneskni prvenec posvetila svoji generaciji

    Njen knjižni prvenec Zajtrk prvakinj, ki je letos izšel pri LUD Literatura in je bil ravnokar nominiran za najboljši literarni prvenec 40. Slovenskega knjižnega sejma, je roman o neimenovani triindvajsetletnici, ki se ob študiju primerjalne književnosti (komaj) preživlja s tremi študentskimi službami, pri čemer si utesnjujoče najemniško stanovanje deli s cimrama, Vesno in Pio. Vse tri se spoprijemajo z ranljivim ekonomskim položajem, podrtimi družinskimi strukturami in slabim duševnim zdravjem, ki poglabljajo njihovo osamljenost, stisko in občutke nevidnosti, s tem pa oblikujejo širšo sliko o težavah in posledicah prekarnosti in izkoriščevalskih delovnih razmerij, neurejene stanovanjske problematike in nezmožnosti grajenja pristnih odnosov, ki pestijo najmlajšo generacijo. Tri mlade ženske imajo svoje sanje, toda v njihovih vsakodnevnih življenjih zanje ni zares prostora. Začarano kolesje sistema, v katerem živijo, jim onemogoča, da bi resnično odrasle in se osamosvojile.

  • Damjana Kolar

    22. 11. 2024  |  Kultura

    REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih

    Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.

  • DK, STA

    20. 11. 2024  |  Kultura

    »Mi smo bitja človeškega porekla«

    V Ljubljani bo med 22. in 29. novembrom potekal 13. mednarodni festival sodobnega plesa CoFestival, ki nastaja v sodelovanju Kina Šiška in Nomad Dance Academy Slovenija. Potekal bo na več ljubljanskih prizoriščih z začetkom v Kinu Šiška in zaključkom v Stari mestni elektrarni.

  • STA

    19. 11. 2024  |  Kultura

    Kaj se lahko naučimo od prednikov?

    V Centru Rog se je z 48-urnim Rog Kreatonom - dizajn šprintom za mlade v ponedeljek začel prvi festival RogDizajnDnevi. Letošnja naslovna tema je vprašanje, kaj se lahko naučimo od prednikov. Festival sovpada s prvim letom delovanja Centra Rog in bo do 22. novembra potekal v treh sklopih, poleg RogKreatona sta tu še RogExpo in RogForum.

  • Uredništvo

    19. 11. 2024  |  Kultura

    Ko delavci shirani gonijo tekoči trak

    V Pionirskem teatru Ljubljana bo v četrtek, 21. novembra, ob 20.00 premiera glasbeno-dramske predstave Post punk kabaret v režiji Uroša Potočnika. Predstava se spogleduje s klasičnim kabaretom dvajsetih let preteklega stoletja, čeprav se v sami zvočni podobi pojavljajo različni glasbeni žanri, ki so nastali vzporedno s pojavom punka.

  • STA

    18. 11. 2024  |  Kultura

    Film o brezdomni ženski, ki je očaral občinstvo

    Na 14. mednarodnem festivalu otroškega in mladinskega filma Enimation, ki se je minuli konec tedna zaključil v Mariboru, je glavno nagrado mali slon prejel film Življenje na robu (Randleben) nemške režiserke Lilith Jörg.

  • STA

    18. 11. 2024  |  Kultura

    Kritika šolskega sistema

    Društvo za promocijo žensk v kulturi - Mesto žensk po aprilskem Tednu vrat tokratni teden, ki bo potekal od danes do petka, namenja kritiki šolskega sistema ter skrbi za dobrobit tako mladih kot pedagoških delavcev. 

  • Damjana Kolar

    16. 11. 2024  |  Kultura

    Film tedna / Megalopolis

    Na fesivalu Liffe si lahko ogledate film Megalopolis, o katerem je režiser Francis Ford Coppola sanjal štiri desetletja. Gre za vizualno razkošen in intelektualno ambiciozen rimski ep, postavljen v domišljijsko verzijo sodobne Amerike. 

  • Vanja Pirc  |  foto: Marijo Županov

    15. 11. 2024  |  Mladina 46  |  Kultura

    Moda za na cesto

    Če bi na nedavnem Ljubljana Fashion Weeku, Ljubljanskem tednu mode, podeljevali nagrado za najvarnejšo kolekcijo, bi jo prav gotovo dobilo pet študentk in študentov modnega oblikovanja na Naravoslovnotehniški fakulteti, ki so se na prireditvi predstavili s precej raznovrstno kolekcijo puloverjev, majic, hlač, kril, torbic ter drugih oblačil in dodatkov pod skupnim imenom Dejmo se videt. Posebnost njihovih stvaritev je, da se, kadar se v teh oblačilih v trdi temi odpravimo po cesti in mimo nas pripelje avtomobil, zasvetijo, saj odsevni materiali na njih odbijejo svetlobo – s tem pa nas naredijo vidne in v prometu nekoliko varnejše. Opravljajo torej enako nalogo kot kresničke, rutice, odsevni trakovi, naviti okoli zapestja, ali odsevni jopiči, kakršne hranimo v avtomobilu. Le da so čez dan povsem navadna oblačila. Šele ko se v temi vračamo s predavanja, kulturne prireditve, druženja s prijatelji, poslovnega sestanka ali iz kluba, kjer smo preplesali vso noč, se pokaže, da niso zgolj to.

  • Vanja Pirc

    15. 11. 2024  |  Mladina 46  |  Kultura

    Od vojašnice do arhiva

    V petek, na dan izida tokratne številke Mladine, bodo slovesno odprli še zadnje prostore nekdanje vojašnice na vogalu Roške in Poljanske ceste v Ljubljani, ki so dočakali nujno potrebno temeljito prenovo. Preostali kraki tega veličastnega spomeniško zaščitenega poslopja iz leta 1899 so bili obnovljeni že pred leti. Severni krak, ki ga krasi glavno pročelje in v katerega se dostopa s Poljanske ceste, pa je še leta in leta klavrno propadal. Kontrast je bil očiten in še očitnejši je postal, potem ko so leta 2021 na nasprotni strani ceste odprli prenovljeno Cukrarno, ki je pred tem prav tako desetletja propadala. A zdaj je temeljito rekonstrukcijo vendarle dočakal tudi poslednji neobnovljeni krak nekdanje vojašnice in v prenovljene prostore, ki jim dodaten volumen daje prizidek na notranjem dvorišču, se je konec oktobra že preselil Arhiv Republike Slovenije, ki je tako prvič v svoji skoraj 80-letni zgodovini praktično vso svojo dejavnost združil na eni sami lokaciji.

  • Jaša Bužinel

    15. 11. 2024  |  Mladina 46  |  Kultura  |  Plošča

    Two Shell: Two Shell

    Člana skupine Daft Punk sta postala robota šele po incidentu v studiu leta 1999, anonimni londonski duo pa je breztelesna in brezobrazna entiteta že od spočetja. V tradiciji provokatorjev iz skupine The KFL stavita na piarovske potegavščine, kriptično komunikacijo in predane fene, ki kupijo celo gole kamne. Po seriji prodornih EP-jev (posebej Home) igrive plesne elektronike, ki raste iz gejmerske vizije (hyper)popovske basovske glasbe, servirata ultrasintetično zveneči prvenec, preplet postinternetne evforije in melanholije s pocukrano melodiko in množico kiborških vokalov, ki dajejo vtis soundtracka za življenje v navidezni resničnosti. Parodija na uspeh superdvojcev Bicep in Overmono, ki je postala preveč rentabilna, da ju industrija ne bi kooptirala.

  • Borja Borka 

    15. 11. 2024  |  Mladina 46  |  Kultura  |  Plošča

    Lelee: Mora malo u crveno

    Z besedili v slovenščini, makedonščini in srbohrvaščini melodični strunarski trio inide rocka ne zganja pretirane jugonostalgije. Lelee z drugim albumom sicer ravna slogovno retro, a je v svojem izrazu hkrati raje sodobno vitalen. Pri čemer ni zanemarljivo, da je bil album Mora malo u crveno posnet v enem šusu v živo. Prav odločitev za tovrsten postopek daje ploščku poseben žar in čar, obvezen močan odmerek pa ponovno zagotovi preplet vokalov Jelene Rusjan in Damjana Manevskega. Zasedba sicer najbolj prepriča v delih, kjer se le odlepi in oddalji od železno neuničljive paradigme rock ’n’ rolla in »garažne kitarske muzike«, z vrhuncem (in zavojem v folk rock) v posnetku Nestaješ. Lahkotno, a ne brez teže.

  • Jaša Bužinel

    15. 11. 2024  |  Mladina 46  |  Kultura  |  Plošča

    PTČ: BOMO BOMO

    Levopolni ljubljanski raperski duo je čuden tič. Ima vizijo, karizmo, avtorski žmoht in tudi svoj zvok. A ga rajca neka infantilna provokativnost, ki tu in tam deluje poceni. Ob debiju sta bila fanta še mulca, zdaj je težje, kljub solidnemu vtisu druge plošče, ki se ponovno kiti z nadpovprečno domiselnimi beati (sicer manj eksperimentalnimi kot na prvencu), preslišati vse vprašljive lirične trenutke. Razigrane rime v toku zavesti (pogosto v obliki nesmiselnih verig asociacij) precej nihajo po kakovosti. Ponekod so slišati kot možganski prdci pohotnega 13-letnika, drugod kot dnevniški zapisi s poetičnim uvidom v življenje med ljubljanskimi scensterji, ki s sočnostjo dejansko zbudijo zanimanje. Manjka konsistenca.