• Bernard Nežmah

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Knjiga

    Herbert Marcuse: Enodimenzionalni človek

    Knjiga o avtoritarni družbi, ki pa je pisec ne locira na diktature brez parlamentov in svobode govora, ampak jo identificira v napredni industrijski družbi Zahoda. Kako je lahko najmanj svobodna in torej enodimenzionalna prav dežela obilja? Enodimenzionalno mišljenje širijo množični mediji, ki ustvarjajo mentalni okvir, v katerem je svoboda izbira med številnimi produkti, ki so na voljo na trgovskih policah, ko ljudje delajo za to, da si kupujejo avtomobile, počitnice etc., ki jim jih kot željo lansira reklamna industrija. Danes bi bil avtor še radikalnejši, saj je spletna industrija preniknila še globlje v zasebnost kot pred njo televizija. V vse pore, tudi v kulturo, kjer kakovost umetnine določata samo še njen tržni ali medijski odmev in število klikov.

  • Matej Bogataj

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Knjiga

    Mojca Širok: Praznina

    Trilogija Mojce Širok z dogajalnim prostorom med Rimom, Ljubljano in Brusljem se seveda konča v središču odločanja; v prvih dveh kriminalnih romanih, Pogodba in Evidenca, kjer je pomembnejša politična razsežnost kriminala kot detekcija, smo spremljali tradicionalne mafijske posle, spremembo namembnosti zemljišč, pripravo logistike za dispečerske centre v lasti kriminalnih združb, vse posejano tudi z umori, zdaj pa gre za pravne akte evropskih birokratov. Ti poskušajo – nam zatrjujejo – čim bolj pomagati spet na noge in kolesa vsemu tistemu, kar je v času pandemije in zaprtih trgovskih poti pretrpelo največ škode. Oni za to blagohotno izdajajo akte s privilegiji, subvencijami, s tistim blagodejnim zlatim dežkom, ki se usipa od zgoraj navzdol in ga lovijo in se z njim močijo izbrani vmesniki, bolj ali manj nagneteni pri koritu.

  • Gregor Kocijančič  |  foto: Wissam Sader

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura

    »Koga briga moja antifašistična pesem, ko pa delujem znotraj sistema, ki je sam po sebi fašističen?«

    Nicolás Jaar, čilensko-ameriški virtuoz palestinskih korenin, je eden najpomembnejših glasbenikov našega časa. Na svetovni glasbeni zemljevid se je umestil že kmalu po tem, ko je dopolnil 20 let. Ob izidu dolgometražnega prvenca Space is Only Noise (2011), ki je krasil vrhove tako rekoč vseh pomembnih seznamov najboljših plošč leta, ga je mednarodna kritiška skupnost okronala za ultimativnega wunderkinda elektronske scene.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Dunja in princesa iz Alepa

    Dunja, šestletna deklica iz sirskega Alepa, protagonistka tele kanadske animirane odiseje, živi v raju (srečna družina, dedek in babica, bujna tržnica, pistacije, arome, mamounieh, razkošna glasba, sočne zgodbe, s pravljico o Princesi iz Alepa vred), toda ko se v Alepo stegne vojna, ko se vsi stisnejo k tlom in ko je čedalje več ljudi-bomb, se prelevi v begunko, ki se prek Turčije po »balkanski poti« prebija k stricu, njeno vzneseno, optimistično, altruistično, nevarno potovanje – njen boj za srečo, blaginjo in svobodo, njen živ smisel za skupnost in solidarnost – pa je posmeh ksenofobiji in okrutnosti evropske in slovenske skrajne desnice. (Kinodvor/Kinobalon)

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Izganjalci duhov: Ledena grožnja

    Leta 2016 so posneli žensko verzijo Izganjalcev duhov, saj so ghostbusters igrale Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon in Leslie Jones, manosfera pa je tako histerično in panično ponorela (a zdaj bodo pa moške zamenjale ženske? to je šele velika zamenjava!), da je Hollywood takoj padel na kolena in že čez nekaj let posnel novo moško verzijo (Izganjalci duhov: Zapuščina), v kateri je izganjalce duhov – no, podeželsko ghostbustersko družino – vodil Paul Ruud, zdaj pa še nadaljevanje te verzije, spet s Paulom Ruudom, a ker paranormalna pošast – verjetno alegorija toplogrednih plinov in podnebnih sprememb – tako apokaliptično naraste, da zapreti z ledeno dobo (z Dnevom po jutrišnjem, če smo že ravno pri tem), morajo novi ekipi na pomoč priskočiti tudi trije originalni izganjalci duhov, Bill Murray, Dan Aykroyd in Ernie Hudson (in nikar ne mislite, da pokojnega Harolda Ramisa ni na to obletnico »mature«), pri čemer se zdi, da film z angažmajem originalnih ghostbusterjev izčrpa ne le svoje domišljije, temveč tudi svoj smisel za humor, avanturizem, napetost in »družinsko zabavo«, tako da vam pred očmi poplesava le eno vprašanje – če je to že nostalgični reunion, kje so potem Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon in Leslie Jones, in ja, kje je Sigourney Weaver? (kino)

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Duhovnica

    Ker sem o Duhovnici – dokuju o evangeličanski duhovnici Jani Kerčmar Džuban, živahni, zgovorni, entuziastični, hiperaktivni, vsepovsodni, atraktivni sili empatije – že pisal (ob Festivalu slovenskega filma in Festivalu dokumentarnega filma), naj vas le opozorim, da končno prihaja na redni spored, tako da se lahko na lastne oči prepričate, kaj zamuja katoliška cerkev, ko nima duhovnic.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Prvo znamenje

    Margaret (Nell Tiger Free), mlada Američanka, ki ni bila še nikoli v baru (kaj šele v disku), pripotuje leta 1971 v Rim, da bi zaživela kot nuna ( ja, nune so zelo trendy), a Bog jo več kot potrebuje, saj se v katoliški sirotišnici, v kateri jo angažirajo, dogajajo čudne reči, vsi so napeti in skrivnostni, ob porodu, ki ga gleda, omedli, atmosfera je morbidna, pogledi nun prednic – recimo Sonie Braga – ne blagoslavljajo, sestra Carlita (Nicole Sorace) se zažge in obesi, jasno, na odprti sceni, noč se tu nikoli ne konča, paranoja visi kot megla, oče Brennan (Ralph Ineson) pa ji razkrije, da skušajo člani fanatične katoliške klike, ki so prepričani, da cerkev izgublja moč in da jo izriva sekularizem (efekt leta ’68), zrežirati rojstvo Antikrista, s pomočjo katerega bi zavladali svetu.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Monkey Man: Krvavo maščevanje

    Kdo je ta teden John Wick? Nihče drug kot Dev Patel, eks »revni milijonar«, zdaj Kid, atrakcija mumbajskih skrivnih, ilegalnih klubov golih pesti, Monkey Man, borec z opičjo masko, avatar hindujskega božanstva Hanumana, Keyser Söze podzemskega ringa, ki je nekoč v trenutku vse, najdražje, najljubše in najbližje, izgubil in ki ve, zakaj je tam, kjer je, kdo ga je spravil tja in komu se mora maščevati. Potem zraste in se kot natakar infiltrira med politične in bogataške elite, kralje indijske družbe, kamor zahaja tudi Rama Singh (Sikander Kher), mogočni, morilski šef policije, na katerega je mislil ves tisti čas, ko je svoje bolečine, svoje brazgotine, svoje travme skrival za opičjo masko. Najprej se oglasi v stranišču, ki ne preživi. Akvarij tudi ne. Marmor vedno zaboli. Težko ga preživiš. Še težje mu ubežiš. A ta mesarski boj – ultrakinetični vrtinec streljanja, znojenja, sekanja, znojenja, rezanja, znojenja, odiranja, znojenja, razbijanja, znojenja, klanja (z usti) – ima tudi pridih razrednega boja. Razredni boj – boj med bedo geta in bliščem elit – tu vsebuje tudi kulturni boj, navsezadnje, preganjanega, ranjenega Kida nekje vmes reši in zaceli – zatirana, diskriminirana, segregirana – transspolna skupnost. Ni kulturne osvoboditve brez razredne osvoboditve.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Film

    Kvirovski Thelma in Louise

    Filmi noir se običajno dogajajo v velikih mestih (Los Angeles, New York), toda ko noir preplavi kako zakotno, prašno, pozabljeno vukojebino, dobimo Krvavo preprosto, Modri žamet, Divje v srcu, True Romance, Preprost načrt, Bound in Red Rock West – in ekstatični neonoir Kri moje ljubezni, ki ga je posnela Rose Glass, avtorica briljantnega šokerja Saint Maud, posrka vso patologijo, vso obsedenost, vso paranojo, vso halucinantnost, vso kompulzivno seksualnost teh filmov ter jim doda svojo vizijo ženskega opolnomočenja.

  • Dora Trček

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura

    V samem vrhu

    Ko je bila majhna, je precej časa vztrajno ponavljala, da bo ilustratorka. Že zgodaj se je namreč izkazala za pravega knjižnega molja, v osnovni šoli je večino prostega časa preživela v zavetju preobloženih polic šolske knjižnice, doma se je izgubljala v pravljičnih svetovih knjig in slikanic, s katerimi jo je izdatno zalagal dedek. Še posebej religiozno je prebirala otroško in mladinsko leposlovje Svetlane Makarovič, ki pa je ni pritegnilo le zaradi bogastva literarnega izraza, pač pa tudi zaradi izjemnih ilustracij, ki so spremljale besedilo in krasile platnice. Čeprav se ji pri rosnih petih ali šestih letih ni sanjalo, kdo je Gorazd Vahen, je vedela, da je to človek, ki je z izjemnim občutkom in bogastvom likovnega izraza oživil sovico Oko, peka Mišmaša in mlinarico Jedrt, pa Sapramiško, kosovirje in Smetiščnega muca. Bil je njen vzor, eden najpomembnejših likov v njenem malem pravljičnem svetu.

  • Vanja Pirc

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    Do 09/06

  • Stanka Prodnik

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  TV

    TV komentar / Nenavadna soočenja

    V slovenskem političnem prostoru se redko zgodi, da imamo na volitvah vodstva neke stranke tri čisto resne konkurenčne kandidate za predsednike. V vseh strankah se lahko na to funkcijo vsi prijavijo. A ker so stranke tudi zelo premišljene tvorbe, dejansko že pred volitvami novega vodstva opravijo večino razmislekov.

  • Saša Eržen

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Hudo

    Truthbrush

    Kot majhni smo nekateri sanjali o robotu, ki bi nam umival zobe. Nekaj desetletij kasneje lahko umetna inteligenca namesto otrok piše domače naloge, zobovje pa moramo vsi po vrsti še vedno drgniti sami. Tehnologija je prevzela le nadzor nad našim ščetkanjem. Truthbrush je sledilnik v obliki gumbka, ki ga lahko nataknemo na ročaj katerekoli ščetke, in ga dopolnjujeta baza s programsko opremo in USB-vtičem ter mobilna aplikacija. Njegovo ime je besedna igra, ki združuje besedi ščetka in resnica, angl. toothbrush in truth, saj vsako ščetko spremeni v pripomoček, ki se nikoli ne zlaže. Dnevi, ko je mladež goljufala tako, da je zobno pasto iztisnila na konico prsta in z njim le ošvignila zobe, so minili. Zdaj se bo točno vedelo, kdaj je kdo ščetkal zobe, koliko časa in kako temeljito. Nadzor je popolnoma avtomatski, nobenega gumba ni treba pritisniti, nobenega telefona ali aplikacije ni treba vključiti, naprava podatke zbira pasivno ter jih v oblaku obdeluje v realnem času. Sledilec omogoča spremljanje zobne higiene vseh družinskih članov, ponuja pa tudi nastavitev trajanja ščetkanja, katerega konec naznani s piskom.

  • foto: Igor Škafar

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Ulica

    Sara

  • Dora Trček  |  foto: Matjaž Rušt

    12. 4. 2024  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Portret

    Marko Šantić / Režiser, ki s svojimi filmi uokvirja žgoče družbene pojave

    Njegov najnovejši celovečerni film Zbudi me, ki je po premieri na filmskem festivalu Black Nights v Talinu obredel še okrog dvajset evropskih festivalov, nedavno pa je začel turnejo po domačih kinematografih, je zgodba o ksenofobiji, nestrpnosti in nasilju, pa (kolektivni) izgubi spomina, nacionalizmu in – kljub vsemu – upanju na nov začetek. Na lanskem Festivalu slovenskega filma v Portorožu je odnesel pet vesen, vključno z nagradama za najboljši scenarij in najboljši celovečerni igrani film.

  • Damjana Kolar

    12. 4. 2024  |  Kultura

    REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih

    Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.

  • Uredništvo

    10. 4. 2024  |  Kultura

    »Postali smo žalostna generacija s srečnimi fotografijami«

    "Med procesom predstave smo se veliko pogovarjali o pritiskih okolja in sodobne družbe, ki nas sili v srečo in nam v isti sapi na uho šepeta, da nismo dovolj. O tem, kako smo postali žalostna generacija s srečnimi fotografijami. Zdi se mi, da smo z elementi pop estetike, umeščenimi v predstavo, prepletenimi s Shakespearovimi verzi, v našo adaptacijo vpeljali sodobnost in realnost, v kateri živimo."

  • 10. 4. 2024  |  Kultura

    Haiku Garden in Astrid na Orto festu

    Na festivalu Orto fest bodo v četrtek, 11. aprila, ob 20. uri nastopili domači prvaki shoegazea Haiku Garden in alter pop izvajalka Astrid.

  • STA

    10. 4. 2024  |  Kultura

    Nova Romeo in Julija deležna rasističnih žaljivk

    Na londonskem West Endu bo 11. maja premiera nove priredbe Shakespearove drame Romeo in Julija, ki jo režira Jamie Lloyd. V glavnih vlogah bosta nastopila Tom Holland, ki je v filmskem svetu zaslovel kot Spider-Man, in temnopolta igralka Francesca Amewudah-Rivers. Ta je bila deležna rasističnih žaljivk, kar je režiser ostro obsodil.

  • STA

    10. 4. 2024  |  Kultura

    Nagrajenci 54. Tedna slovenske drame

    Nagrado Slavka Gruma za najboljše novonastalo slovensko dramsko besedilo je letos prejela Iza Strehar za besedilo Nezakonske matere. Prešernovo gledališče Kranj je nagrado skupaj z ostalimi festivalskimi nagradami podelilo na nocojšnji sklepni slovesnosti 54. Tedna slovenske drame (TSD).

  • STA

    9. 4. 2024  |  Kultura

    »Cilj propagande je vpliv na javno mnenje«

    V Galeriji P74 bodo danes ob 19. uri odprli razstavo del Matjaža Hanžka, Ivana Volariča Fea, Daliborja Martinisa, skupine Laibach Kunst in oblikovalskega studia Novi kolektivizem z naslovom Propaganda. Na razstavi bodo prikazana umetniška dela omenjenih ustvarjalcev s propagandnim in provokativnim namenom. 

  • STA

    8. 4. 2024  |  Kultura

    Bologna / Slovenija kot častna gostja

    V Bologni so danes odprli  61. mednarodni sejem knjig za otroke in mladino, na katerem se kot častna gostja predstavlja Slovenija. Program gostovanja je nastal pod okriljem Javne agencije za knjigo RS. V ospredju predstavitve je slovenska ilustracija, ob tem pa se bo zvrstilo več spremljevalnih dogodkov. Slovenija je naziv častne gostje na sejmu v Bologni pridobila leta 2018. Za vidnost predstavitve si je izbrala logotip ŠČŽ, s katerim namiguje na značilnost svojega jezika.

  • Uredništvo

    8. 4. 2024  |  Kultura

    »Vedno bomo obstajali bralci, ki nas zanimajo dolgi teksti in temeljito branje«

    "Sam imam zelo rad časopis, ker je bil oče novinar pri časopisu Delo, tako da sem, bi rekel, čustveno navezan na časopis v roki, na vonj tiskarske barve. Ravno tako sem navezan na knjige, stripe, skratka vse tiskano mi je ljubo, vse, kar je treba prijeti v roke."

  • Damjana Kolar

    6. 4. 2024  |  Kultura

    Film tedna / Duhovnica

    V Kinodvoru bo od 11. aprila na ogled dokumentarec Duhovnica v režiji Maje Prettner, ki je na Festivalu slovenskega filma osvojil vesno za najboljši film po izboru občinstva. Film spremlja svobodomiselno evangeličansko duhovnico Jano, ki se sooča z življenjsko dilemo, ali naj zapusti duhovniški poklic. Pri tem se mora spopasti še s kopico dodatnih izzivov: od odpiranja ran iz otroštva do reševanja zapletenih družinskih odnosov.

  • Borja Borka 

    5. 4. 2024  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Plošča

    Jlin: Akoma

    Ameriška producentka in didžejka Jlin zaradi slogovne brezkompromisnosti in tehnične doslednosti, pa tudi zaradi spleta okoliščin velja za glavno avantgardistko žanra footworka, ki je v zadnji petnajstletki pljusknil iz Chicaga na svetovni zemljevid elektronskih trendov. Footwork je iz klubov preselila v galerije in muzeje. Njen šele tretji album je toga demonstracija izmuzljive forme, je skupek radikalno ritmičnih utripov, ki je obenem poln sprememb, obratov, domislic ..., pa tudi bobni pogosto zvenijo nekvantizirano. Jlin je nadmojstrica svoje obrti in tudi, ko iz muzike izsrka skoraj vso dušo, lahko še zmeraj občudujemo enkratno (izvirno) arhitekturo. Aja, pri Akomi gostujeta tudi Björk in Philip Glass.

  • Jaša Bužinel 

    5. 4. 2024  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Plošča

    Alice Coltrane: The Carnegie Hall Concert

    Jazzovska matrona Alice Coltrane, znana tudi kot Turiya, nedvomno spada v panteon glasbene avantgarde 20. stoletja. Po vizionarskosti je enakovredna svojemu (žal še vedno) bolj znanemu možu Johnu ali ga celo prekaša. Njena druga uradna koncertna plošča (obnovljeni arhivski posnetki) zajema dve plati njenega izraza: spiritualni jazz, ki ga je tik pred koncertom v legendarni newyorški dvorani ovekovečila na kultnem albumu Journey in Satchidananda (1971), in tako imenovano »fire music«. Stran B namreč zaznamujeta dve do amena raztegnjeni Coltranovi skladbi, prežeti z njenimi klavirskimi salvami (namesto značilne harfe), rjovečimi Sheppovimi in Sandersovimi saksofoni, dvojnimi bobni, nasploh dih jemajočo izvedbo celotne zasedbe. Nadčasovno!

  • Borja Borka

    5. 4. 2024  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Plošča

    Future in Metro Boomin: WE DON’T TRUST YOU

    Čeprav sta Future in Metro Boomin posnela že nešteto trapovskih megahitov, je WE DON’T TRUST YOU njun prvi skupni album. No, ni samo njun, saj sodeluje še mala četica skoraj dvajsetih producentov in vokalistov prvoligašev (The Weeknd, Kendrick, Travis Scott ...), kar je čista klasika pri projektih sredice rapovskega srednjetoka. To je album, ki zveni točno tako, kot bi pričakovali, in ni nič več in nič manj kot učinkovita kombinacija Futurjevega nametavanja rim brez vneme (čeprav ga tako živahnega nismo slišali že kar nekaj časa!) in Metrojevih čvrstih podlag, ki ob primerni jakosti premikajo pohištvo. Formula, ki deset let po ključnih uspehih zveni že skoraj retro. Avtomatika.

  • Gregor Kocijančič

    5. 4. 2024  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Plošča

    Beyoncé: COWBOY CARTER

    Zametki zasnove nove plošče pop velikanke Beyoncé, ki pomeni zares radikalen slogovni zasuk na njeni ustvarjalni poti – ovinek v countryjevsko estetiko – segajo v daljno leto 2016, ko je kraljica sodobnega R & B-ja na podelitvi nagrad ustanove Country Music Association nastopila skupaj z legendami žanra iz skupine Dixie Chicks. Občinstvo v Houstonu je takrat ni lepo sprejelo, po nastopu se je nanjo vsul plaz zgražanja in očitkov o kulturnem prilaščanju, ki so ga sprožili zadrti country tradicionalisti, fiasko pa so spremljali izrazito rasistični podtoni.

  • Bernard Nežmah

    5. 4. 2024  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Knjiga

    Dragan Matić: Tiskovna svoboda v krempljih ljubljanske justice

    Malo je knjig, ki bi konfiskacijam sledile tako pikolovsko. A ta plus ima svojo ceno – študija ne bo dosegla širnega bralstva. 

  • Matej Bogataj

    5. 4. 2024  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Knjiga

    Hanna Bervoets: Vse to smo videli

    Vse to smo videli je roman, v katerem pripovedovalka odvetniku, ki naj bi zahteval odškodnino zanjo in za njene sodelavce, popisuje odločitev, da ne bo zraven, da ne bo tožila podjetja. Drugače od drugih, kolektiva, ki se mu zdi delo preveč obremenjujoče, razmere prezahtevne in s posledicami, vsekakor takšno, da je delodajalca mogoče tožiti. Pa ne, ker sama ne bi čutila posledic, o katerih govori s terapevtko, dokler je ne odpika, zaveda se, da bi potem prišle na dan vse tiste latentne lastnosti njene ne ravno enostavne osebnosti, ki so se zaradi službe v celoti razmahnile.