-
28. 3. 2025 | Mladina 13 | Kultura | Ulica
-
28. 3. 2025 | Mladina 13 | Kultura | Portret
Miranda Trnjanin / Igralka, ki je za izstopajoče igralske stvaritve prejela Severjevo nagrado
»V zadnjih dveh letih se je s svojo eruptivno igralsko energijo v ustvarjanju serije presežnih odrskih podob v zelo raznolikem razponu estetik in poetik izkazala kot izstopajoča igralka svoje generacije z zrelim in dovršeno izbrušenim igralskim izrazom,« je zapisala žirija, ki ji je konec lanskega leta podelila Severjevo nagrado za igralske stvaritve v poklicnih gledališčih. Prejela jo je za štiri vloge. Za vlogi v uprizoritvah Norma Jeane Baker Trojanska Anne Carson (Mini teater) in Ljubimki po romanu Elfriede Jelinek (Slovensko mladinsko gledališče), obe je režirala Nina Ramšak Marković. Za vlogo v avtorskem projektu Juriš režiserke Žive Bizovičar v Slovenskem ljudskem gledališču Celje. In za vlogo v uprizoritvi Kot vsa svobodna dekleta Tanje Šljivar, ki jo je na oder Prešernovega gledališča Kranj postavila Mojca Madon.
-
28. 3. 2025 | Kultura
REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih
Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.
-
26. 3. 2025 | Kultura
Zakaj je okupacija Reke postala zamolčan, pozabljen spomin?
"Ko se film začne z intervjuji na ulicah, v katerih ljudi sprašujem, kdo je D'Annunzio, jih večina res ne ve. Ne gre za nekaj, kar bi konstruirali v montaži; le nekaj starejših ljudi se ga spomni kot fašista. Kar je zelo enostavno pojasniti: starejši občani vedo zanj, ker so se o njem učili v šoli, medtem ko se mlajše generacije nis(m)o. Danes se o D'Annunziu učijo le v reških italijanskih šolah, tj. štirih osnovnih in eni srednji, a zgolj kot o enem izmed največjih italijanskih pesnikov. Medtem ko se v hrvaških šolah D'Annunzio ne omenja ali pa se občasno pojavi zgolj kot opomba. In prav to me je pri zgodbi najbolj intrigiralo. Razlog, zakaj je njegova okupacija Reke postala zamolčan, pozabljen spomin, je namreč ta, da zgodba o D'Annunziu ne sodi v noben obstoječ narativ naše države. O njem je enako težko govoriti iz socialistične in iz hrvaške nacionalistične perspektive, medtem ko je o njem zelo enostavno govoriti iz italijanske nacionalistične, torej dominantne perspektive. A želel sem ustvariti drugačen pogled na to temo in ustvariti film, ki nas pripelje do korenin antifašizma ter pokaže, da kombinacije militarizacije in podjetniških investicij niso izumili šele druga svetovna vojna, Tito in partizani, temveč je v Reki obstajala že leta 1919."
-
26. 3. 2025 | Kultura
V Idriji so v začetku marca pripravili Pasolinijeve dneve ob 50. obletnici smrti italijanskega pisatelja, pesnika in filmarja Pier Paola Pasolinija (1922-1975), ki je v otroštvu leto dni preživel v Idriji. Sodelujejo tudi v čezmejnem projektu, v okviru katerega načrtujejo Pasolinijevo pot in izid pesniške zbirke.
-
26. 3. 2025 | Kultura
Izraelska policija izpustila oskarjevega nagrajenca
Palestinski režiser in eden od treh režiserjev z oskarjem nagrajenega dokumentarca Edina zemlja Hamdan Balal je po ponedeljkovi aretaciji na Zahodnem bregu izpuščen, je na enem od družbenih omrežij v torek sporočil njegov filmski kolega Juval Abraham. Balal naj bi pred tem noč v izraelskem vojaškem oporišču preživel vklenjen in bil pretepen.
-
26. 3. 2025 | Kultura
V Muzeju novejše in sodobne zgodovine Slovenije bodo danes ob 18. uri odprli letošnjo osrednjo občasno razstavo Zdravje je naše največje bogastvo. Izbrane zgodbe slovenske zdravstvene in medicinske dediščine od začetka 20. stoletja. Razstava osvetljuje razvoj zdravstva na Slovenskem in njegov pomen za družbo skozi čas, so sporočili iz muzeja.
-
25. 3. 2025 | Kultura
Najpomembnejše grafične ustvarjalke, ki so študirale na ljubljanski akademiji
V galeriji na Rektoratu Univerze v Ljubljani (UL) bodo danes odprli razstavo Avtorice v e-knjigi 100 študentskih grafičnih listov predstavnic ljubljanske grafične šole: Tinca Stegovec, Adriana Maraž, Metka Krašovec in Zora Stančič: iz Umetniške zbirke UL ALUO. Razstava zaključuje pilotni projekt predstavitve del iz umetniške zbirke ALUO.
-
25. 3. 2025 | Kultura
»Kriza srednjih let bi mi lahko prinesla črno pobarvane lase, harleyja in trideset let mlajšo ljubico. Ampak ne. Mene je doletelo nekaj mnogo hujšega. Začel sem pospravljati za sabo. In ne samo to. Začel sem pospravljati za drugimi.«
— Glasbenik Zoran Predin za Večerovo prilogo V nedeljo o krizi srednjih let -
25. 3. 2025 | Kultura
Korenine prihodnosti in kulturna dediščina
Na Filozofski fakulteti (FF) Univerze v Ljubljani se danes začenja dvodnevni sejem akademske knjige Liber.ac. Sodelovalo bo 28 založb. Letošnja, 16. izdaja bo potekala pod sloganom Korenine prihodnosti. Študijsko leto 2024/25 je na FF posvečeno dediščini, zato bodo spremljevalni dogodki sejma obarvani z različnimi vidiki kulturne dediščine.
-
25. 3. 2025 | Kultura
Največji klubski festival v Sloveniji
Od 27. marca do 27. aprila bo v Orto Baru potekal 25. Orto Fest, največji klubski festival v Sloveniji, ki je v svoji zgodovini gostil skoraj 800 glasbenih skupin in izvajalcev. Letošnjo izdajo bo z dvema zaporednima koncertoma (27. in 28. marca) odprla domača rock zasedba Big Foot Mama, naslednji dan pa bodo nastopili hrvaški Brkovi.
-
24. 3. 2025 | Kultura
Ljudem in okolju prijazna prehrana
Umanotera in TAM-TAM Inštitut razpisujeta natečaj za družbeno odgovoren plakat za spodbujanje sprememb prehranjevalnih navad v smer izbire zdravju okolja in ljudi prijaznejše hrane. Zmagovalni plakat bo nagrajen z denarno nagrado v višini 1.000 evrov bruto.
-
24. 3. 2025 | Kultura
Slovenski slikanici na seznamu izjemnih
Slovenski slikanici založbe Miš, Družina Ferija Lainščka z ilustracijami Marte Bartolj in Očka, me slišiš? Žige X Gombača z ilustracijami Igorja Šinkovca, sta se uvrstili med izjemne slikanice na letošnjem bolonjskem knjižnem sejmu. Grška izvedbe slikanice Marte Bartolj Kje si? je bila nedavno uvrščena na grški zlati seznam.
-
22. 3. 2025 | Kultura
V Kinodvoru bo od 27. marca na ogled dokumentarni film Praslovan v režiji Slobodana Maksimovića. Čustvena in navdihujoča biografska drama spremlja življenje in uspeh enega najpomembnejših kantavtorjev nekdanje Jugoslavije, Zorana Predina.
-
21. 3. 2025 | Kultura
»Jaz nisem moja vloga. To ne sme imeti nič z mojim osebnim prepričanjem.«
"Jaz nisem moja vloga. To ne sme imeti nič z mojim osebnim prepričanjem. Ko sem poslušal nekatere kolege, ki so mi govorili, uf, nikoli ne bi igral geja, ne bi igral pedofila, ne bi tega ... Jaz sem igralec, lahko odigram vse. Ne bom se vendar okužil z ideologijo lika, ki ga igram."
-
21. 3. 2025 | Kultura
V Slovenski kinoteki se danes ob 19.00 začenja retrospektiva vizualne umetnice in režiserke Nataše Prosenc Stearns. Med marcem in junijem se bodo pod naslovom Med telesom in prostorom zvrstili štirje programski sklopi, ki prinašajo vpogled v umetničin bogat filmsko-vizualni opus iz obdobja med letoma 1989 in 2024.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura
Vse bolj kaže, da si bomo v kinu do nadaljnjega le stežka ogledali kak slovenski film. Dogovorjene projekcije ostajajo, novih pa po vsej verjetnosti nekaj časa ne bo, čeprav kinooperaterji tega doslej še niso potrdili. Že zdaj so projekcije s številnimi nagradami ovenčanega filma Urške Djukić Kaj ti je deklica, ki ima potencial, da bi pritegnil množice, nenavadno redke, največji kinooperater Cineplexx ga ne predvaja.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura
V četrtek, 6. marca, zvečer se je na odprtju pregledne razstave Zore Stančič trlo ljudi. Množica se je gnetla v prostorih Mestne galerije Ljubljana in se prerivala med razstavljenimi deli, podobno, kot se je leta 2001 na razstavi Andyja Warhola v Moderni galeriji. Navsezadnje pa je Zora Stančič na Warholovi razstavi sodelovala s serijo grafik Andy bi bil ponosen name. Takrat sta z oblikovalko Tanjo Radež izbrali nekaj svetovno priznanih blagovnih znamk iz petdesetih in šestdesetih let, jih posodobili in postavili v kontekst razstave.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura | Plošča
Circuit des Yeux: Halo On The Inside
Ameriška posebnica z enim najusodnejših in najbolj elastičnih glasov svoje generacije je noči osem mesecev preživljala v kletnem studiu in pustila, da nezavedno bruha na plano. Razpoloženje na njeni sedmi plošči je pričakovano mračno, celo nelagodno srhljivo, čeprav komadi kot Cathexis in Organ Bed zadržano namigujejo tudi na nežnost. Dinamična industrial tolkala, retrofuturistični carpenterski sinti, prodorna distorzija in novovalovski avanturizem namesto kitarocentričnosti in orkestralnosti predhodnika. Prežema nas slutnja apokalipse, heroinska tesnobnost in BDSM-jevska seksualna napetost, tipična za Depeche Mode. Distopični noir pop, ki se navdihnjeno poklanja svetu Blade Runnerja in futurologiji osemdesetih let.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura | Plošča
Od izdaje zadnje Clippingove plošče se je frontman Daveed Diggs iz dokaj robnega igralca prelevil v pravo (broadwajsko in hollywoodsko) superzvezdo in feni so trepetali, da bo to vplivalo na radikalnost njegovih glasbenih stvaritev. Strah je bil odveč. Zasedba še vedno zveni enako brezkompromisno kot prej, a s šesto ploščo predstavlja nepričakovan zasuk. Čeprav plošča govori o distopični kiberpankovski prihodnosti, že zvok zagona predpotopnega modema, ki zapiska v uverturi, namigne, da bo trio tokrat zbujal tudi nostalgijo. In res: Dead Channel Sky nas obmetava s samosvojimi interpretacijami rejverskih bangerjev iz devetdesetih let, ki pogosto zvenijo kot homage Prodigyju. Diggs se na novem terenu dobro znajde, je pa njegovo bahanje z brzostrelno hitrostnimi flowi na trenutke precej utrujajoče.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura | Plošča
Gal Golob Trio: Live at Jazz Cerkno
Sporadična serialka posnetkov nastopov na festivalu Jazz Cerkno je bogatejša za vnos mladega domačega čelista in kontrabasista Gala Goloba in njegovega tria s posebno opombo – gostom Markom Črnčecem na klavirju pri paru posnetkov. Ustroj ga piči po trikotniku folka širše lokalnosti, svetovljanskega jezika sodobnega jazzovskega izraza (z drobci elektronskih pritiklin) in obveznega (pa tudi ravno pravšnjega) odmerka improvizacije. Ta namiguje na kaj bolj kakofoničnega in hrupnega, a tokrat ni tako, saj odrska prezentacija Golobovih skladb zveni hudo uigrano, milo in mehko, na trenutke pa čisto rahlo, v zametkih odzvanja fragmente markantne zapuščine velikanov jugo folk jazza.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura | Plošča
Dvojec Darkside – naveza markantnega zaznamovalca različnih zvedavih odvodov elektronike zadnjih dvajsetih let Nicolása Jaara in multiinstrumentalista predvsem v brenkarski vlogi Dava Harringtona – je v zadnjem desetletju poskrbel, da pajdašenje kitarskih rifov in elektronske podstati ni postalo zdrajsano dolgočasno. Z novo ploščo in rekrutacijo bobnarja Tlacaela Esparze je dvojec postal trojec, a s potezo je tudi muzika zasedbe Darkside postala nekaj precej, skoraj radikalno drugačnega.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura | Knjiga
Torej učinek epidemij, demografije, družine, kognitivne pristranskosti, poživil in opija. Kuge so denimo zdesetkale, kdaj celo razpolovile prebivalstvo – kot v Firencah v 14. stoletju, ko je zmanjkalo grobov, saj je naenkrat pomrlo 60 odstotkov meščanov. Toda črna smrt je prinesla splošno prosperiteto: višje zaslužke in več svoboščin za podložni razred. Kako? Enostavno, s pogrebom levjega deleža prebivalstva se je tudi obdobje lakote končalo, poceni hrane je bilo zdaj dovolj, delovne sile pa premalo, zato so narasle plače in druge ugodnosti.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura | Knjiga
Simon McCleave: Umori na plaži Harlech
Britanski pisatelj Simon McCleave postavlja svoje kriminalke na idilične sipine in zelene griče Snowdonie v Severnem Welsu. Sama krajina, skrivnostna in odmaknjena, lepoto razkrije šele pogledu od zunaj. Zanj poskrbi po mučni londonski policijski epizodi vrnjena preiskovalka, inšpektorica Ruth Hunter, ki jo najprej skoraj degradirajo na mesto izobraževalke otrok o policijskem delu. Vse to, tudi boleče izginotje njene prejšnje partnerice na javnem prevozu brez sledu, jo dela tesnobno, kar ublaži šele na plažo naplavljeno truplo, zaradi katerega se spet vrne na teren in na lov za zlikovci.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura
Kar tri leta smo nestrpno čakali na drugo sezono briljantne Applove serije Severance, ki se je aprila 2022 končala s precejšnjim cliffhangerjem. Serija, ki je nekje med distopično znanstveno fantastiko tipa Black Mirror (Črno ogledalo), satirično črno komedijo o absurdnosti pisarniške kulture tipa The Office (Pisarna) in skrivnostno »mystery box« zgodbo, ki vztrajno odpira več vprašanj, kot ponuja odgovorov, je ena izmed najbolj domiselnih in lično stiliziranih serij pretočne dobe. Učinkovita mešanica srhljivega vzdušja, eksistencialne tesnobe, absurdnega humorja in nabritega družbenega komentarja ustvarja izjemen suspenz, ki nas nenehno drži na robu kavča, in to kljub dejstvu, da se serija razvija v zares polžjem tempu. In brez skrbi, v pričujočem besedilu ne boste našli (večjih) spoilerjev, torej kvarnikov, niti za prvo niti za drugo sezono. Pravzaprav je to enigmatično serijo, še posebej pa njeno drugo sezono, skoraj nemogoče spoilati, saj gledalci že devet tednov zapored tavamo v temi in predvsem s pomočjo različnih fenovskih teorij, ki po kotičkih medmrežja vznikajo kot gobe po dežju, ugibamo, kaj se v seriji sploh dogaja.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura | Film
Ljudje potrebujejo čedalje več antidepresivov in protibolečinskih tablet
Ljubezen boli, še bolj pa boli kapitalizem – čedalje bolj. To vemo. Ljudje – tesnobni, stresni, depresivni, opustošeni, porabljeni, zlorabljeni – potrebujejo čedalje več antidepresivov. In čedalje več protibolečinskih tablet. Kapitalizem bi potreboval nov tip delavca – človeka, ki ne čuti več bolečine. Nobene bolečine! Človeka, ki je totalno in absolutno in kompletno imun na bolečino. Tak postbolečinski človek je Nate Caine (Jack Quaid), bančni uslužbenec iz San Diega, ki zaradi genetske motnje ne čuti prav nobene bolečine, a ta superjunaška moč pride z zoprnim drobnim tiskom – kako ve, kdaj mora na stranišče, če ne čuti nobene bolečine? Nič hudega – ko njegovo muzo (Amber Midthunder), sicer bančno uslužbenko, ugrabijo trije roparji (Ray Nicholson, Conrad Kemp & Evan Hengst), se lahko mirno johnwickovsko zapodi za njimi, saj ni bolečine, s katero bi ga lahko ustavili.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura | Film
Če ste videli Jezusovo življenje in Človečnost, ki ju je ob koncu devetdesetih let posnel Bruno Dumont, potem se gotovo spomnite tiste francoske podeželske mladine, odtujene sebi, modernosti in celo lastni deklasiranosti, prikrajšanosti, odrinjenosti. Tontone (Clément Faveau), 18-letni protagonist filma Sveta krava!, ujetnik zapostavljenega in brezperspektivnega francoskega podeželja, je tako brezskrben, tako brezciljen, tako apatičen, tako nihilističen, tako agresiven, tako impulziven kot Freddy (David Douche), protagonist Jezusovega življenja, le da ima manj prijateljev in več težav s kapitalizmom kot s priseljenci – ko umre oče, se namreč mali družinski biznis (izdelovanje sira) hitro znajde pod ničlo, tako da mora Tontone na hitro razprodati vse, celo orodje, obenem pa mu šiht, ki ga je prisiljen sprejeti, preprečuje skrb za sedemletno sestrico Claire (Luna Garret), a kapitalizem jemlje spolno potenco, kar izkusi tudi njegova muza Marie-Lise (Maïwène Barthelemy).
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura | Film
New Ross je konservativno, pristaniško, delavsko irsko mestece, v katerem je leta 1985 še vedno vse po starem, Bill Furlong (Cillian Murphy) pa je mali podjetnik, ki s svojim kombijem noč in dan razvaža premog – od hiše do hiše, od kmetije do kmetije, od vrat do vrat. Ponoči se vrne domov, k ženi (Eileen Walsh) in petim hčerkam, a ne dominira. Furlong je prijazen in velikodušen, good guy, ki ga povsem očitno nekaj muči in žre, toda ta njegov notranji mrak ne more tekmovati z notranjim mrakom katoliške cerkve. Nekega večera namreč naleti na dekle, ki je zbežalo iz samostana, pa noče več nazaj. Nazaj – k sestram magdalenkam, v magdalensko zavetišče – jo morajo zvleči. Na silo. Agonično se upira. Nekaj ni v redu, si misli Furlong, ki potem svoji ženi pove, kaj se mu je pripetilo, a žena le hladno odvrne: Pozabi – to ni naša stvar! Peter Mullan je v filmu Sestre magdalenke pokazal ta notranji mrak magdalenskih zavetišč, kamor so kazensko pošiljali »grešnice«, »padle ženske« (mlade nezakonske matere, upornice, odpadnice, trmoglavke, kokete ipd.), ki so potem v teh katoliških »pralnicah« suženjsko tezgarile (njihove otroke so dajali in prodajali v posvojitev). Mnoge so v tem suženjstvu – v tem lagerju – umrle.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura | Film
Še dobro, da so Slovenci nategnili Joyca
Ko je James Joyce leta 1909 – pet let po prihodu v Trst, kjer se je preživljal kot učitelj angleščine na jezikovni šoli Berlitz – v grozi ugotovil, da ima Trst že 21 kinodvoran, njegov Dublin pa niti ene, so mu štirje tržaški podjetniki bolj ko ne slovenskega rodu, Francesco Novak (František Novak), Antonio Machnich (Anton Mahnič), Giuseppe Caris in Giovanni Rebez (Janez Rebec), ki so začutili, da je film prihodnost, finančno omogočili, da je v Dublinu odprl prvi kino, Volta. Danijel Malalan, direktor tržaškega Slovenskega stalnega gledališča (in igralec), v družbi igralke Nikle Petruške Panizon išče in najde igralce, s katerimi bi rekonstruiral ta presenetljivi start-up (ja, Joyca in Noro igrata Irca), ki Slovencev in Joyca ni ravno zbližal (fantje so Volto hitro prodali, Joyca opeharili ipd.), toda veseljaški, teatralični bloomsdayski igrokaz, v katerega Martin Turk zavije to metarekonstrukcijo (bolj Umetni raj kot Cinema Paradiso), ni le glorifikacija naivnosti filmskega otroštva, temveč tudi dekonstrukcija otročjosti slovenskega odnosa do filma in ovviamente faliranosti slovenskega filmskega čustvovanja.
-
21. 3. 2025 | Mladina 12 | Kultura | Film
Steven Soderbergh je začel z art filmi, kot so Seks, laži in videotrakovi, Kafka in Shizopolis, danes pa je filmar, pri katerem se lahko vedno zaneseš, da bo posnel eleganten, zrel, brezhiben triler. Kimi je bil tak. No Sudden Move tudi. Presence prav tako. Da ne govorim o gladki, sladki, zvijačni, senzualni Črni torbi, v kateri poročena, strastno zaljubljena britanska vohuna, George Woodhouse (Michael Fassbender) in Kathryn St. Jean (Cate Blanchett), ki v Agenciji veljata za idealen zakonski par, nenadoma ugotovita, da ne moreta nikomur zaupati, še celo drug drugemu ne.